Het potatis – kristider får konsumtionen att växa

Billigt, nyttigt och mättande. När livsmedelspriserna ökar är potatisen en prisvärd vardagshjälte. Årets Potatisrapport visar att 17 procent av de svenska hushållen kommer att öka sin konsumtion av potatis under året.

Potatisrapporten från branschorganisationen Svensk Potatis ger en bild av hur potatis står sig på svenska middagstallrikar just nu. Här avslöjas trender, tendenser, vanor och attityder – och för femte året i rad ökar intresset för potatis i Sverige.
Hela 98 procent av svenska hushåll köper hem och äter potatis, en siffra som legat stabil de senaste åren. Men i årets undersökning uppger 17 procent att de troligtvis kommer att öka sin konsumtion av potatis i hushållet under året.

– Potatis är en billig basvara med högt näringsvärde som mättar bra, till och med bäst enligt forskarnas mättnadsindex, säger Anna-Karin Hamilton, vd för Svensk Potatis.

Hela 43 procent upplever dessutom att potatis ger ett mindre matsvinn jämfört med andra matvaror.

Även om kokt potatis fortfarande är det mest populära sättet att tillaga knölen på så är det ett tillagningssätt på dekis. Klassiskt kokt potatis har minskat med 13 procent sedan 2018. Under samma tidsperiod ökade andra tillagningssätt med 39 procent.

Veta mer? Potatisrapporten 2022 kan laddas ned HÄR!

Dela

Fler nyheter i Primärproduktion och Trend

Här är första ölet som bryggs på åkerböna

Nu lanseras det första ölet i Sverige som är bryggt på åkerböna: en New England IPA med namnet ”Bean Me Up”. Bakom satsningen står hantverksbryggeriet Poppels Bryggeri i Jonsered i samarbete med Viking Malt.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.