Absolut korkat – hård kritik fick snabb effekt

Krögare, veteodlare, konsumenter och politiker över hela skalan har rasat mot Pernod Ricards beslut att återigen börjat sälja Absolut Vodka till Ryssland. Nu gör företaget en rejäl pudel och stoppar exporten.

I början av april hävde Pernod Ricard sitt exportförbud till Ryssland, med hänvisning till bolagets ”ekonomiska hållbarhet” och att man vill skydda ”lokala medarbetare”. Exporten och importen hade då varit stoppad sedan mer än ett år.
Men beslutet väckte minst sagt upprörda känslor bland både konsumenter och aktörer i hela livsmedelskedjan.
Politiker över hela skalan rasade, och kommunikationsexperter konstaterade att beslutet var ”lika omoraliskt som obegripligt”.
Krogkoncernen Svenska Brasserier, där restauranger som Riche och Sturehof på Stureplan i Stockholm ingår, slutade att sälja produkter från Pernod Ricard nästan omedelbart och fick snart mängder av krögare över hela Sverige att följa exemplet.
Även många odlare reagerade och hotade att sluta leverera sitt stärkelsevete till Absolut Company.
Under tisdagseftermiddagen meddelade företaget sina anställda i ett internt meddelande att exporten till Ryssland kommer att stoppas.
Reaktionen de senaste dagarna reflekterar tydligt den roll som Absolut spelar i det svenska samhället. Vi förstår betydelsen av dessa långvariga och tillitsfulla relationer som vi har med våra svenska anställda, partners, konsumenter och det svenska samhället i stort.  Vi inte kan utsätta dem för massiv kritik i alla dess former, och har därför tagit beslutet att sluta exportera varumärket till Ryssland ”, skriver Stephanie Durroux, vd för Absolut Company, i ett mejl som TV4 Nyheterna fått ta del av.
Livsmedel i fokus har sökt kommunikationsansvarig på Absolut Vodka utan resultat.

Dela

Fler nyheter i Dryck och Restaurang och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.