Arla slutar klimatkompensera: ”Vi måste se till var pengarna gör störst nytta”

Arla ska sluta att klimatkompensera för sin ekologiska mjölk.
– Vi vill hellre investera mer i vår egen värdekedja och boosta klimatarbetet ute på gårdarna, säger hållbarhetschefen Victoria Olsson.

Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla sedan oktober 2020, har fått sina första två år i den rollen starkt präglade av den mediala uppmärksamheten kring den så kallade netto-noll-kampanjen, som orsakat en våg av anmälningar för vilseledande marknadsföring och även utsetts till Årets Matbluff 2021.
I november förra året stämde Konsumentombudsmannen Arla för överträdelse av marknadsföringslagen, och i går tisdag inleddes rättegången mot mejeriföretaget.
– Det ska bli skönt att kunna lägga allt det här bakom oss, när domslutet väl kommer, och jag ser fram emot tydlig praxis för den här typen av hållbarhetskommunikation, säger Victoria Olsson till Livsmedel i fokus.


Hon tycker att det är en god föresats att försöka guida konsumenterna till hållbara val.
– Samtidigt finns det väldigt många parametrar i vårt klimatarbete som aldrig kommuniceras till konsumenterna, helt enkelt för att det skulle bli för komplicerat. Det här med netto noll var ett sätt att göra det hela mer kommunikationsvänligt.

Nu ska kampanjen i alla fall fasas ut och med detta även själva klimatkompensationen, i form av bland annat trädplantering i Uganda.

Men att klimatkompensera skulle ni ju egentligen kunna fortsätta att göra – utan att prata så mycket om det?
– Absolut, men vi har ju samtidigt en begränsad budget, där vi måste se till var pengarna gör störst nytta. Vi vill hellre investera mer i vår egen värdekedja och boosta klimatarbetet ute på gårdarna, vilket de facto skapar minskningar av klimatutsläppen, säger Victoria Olsson.

Hon berättar att Arla bland annat infört obligatorisk kartläggning av biologisk mångfald och jordhälsa på de ekologiska mjölkgårdarna, liksom ett paket av åtgärder som de sedan ska genomföra.

Samtidigt minskade ju efterfrågan på ekologiskt ytterligare nu när konsumenterna har mindre pengar i plånboken…
– Just därför måste vi fundera på hur vi kan lyfta fördelarna med det ekologiska ännu tydligare framåt. Och det är något vi behöver göra i samarbete med Krav och även med dagligvaruhandeln. Att ekoförsäljningen minskar är inget vi på Arla kan lösa själva.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet och Primärproduktion

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.