Arlas nya vd: ”Vi är en viktig pusselbit”

Cecilia Kocken, chef för Arlas globala Foodservice-verksamhet, blir ny vd för Arla Sverige.
– Jag är stolt över att få chansen att leda ett företag med en så central samhällsroll som Arla, säger hon.

När Kai Gyllström kliver av vd-rollen för Arla Sverige den 1 april 2023 för att i stället bli koncernchef för det finska livsmedelsföretaget Atria tar Cecilia Kocken över rodret för Sveriges största livsmedelsföretag. Det är en kvinna med lång och gedigen erfarenhet från livsmedelsbranschen, som har haft ledande befattningar inom såväl Procter & Gamble som inom Arla, där hon bland annat varit med och utvecklat sortimentet för mjölkbaserade drycker och skapat en ledande position inom hållbarhet för Arla-varumärket.

Närmast kommer hon från Arlas globala Foodservice-verksamhet, där hon ansvarat för att utveckla digitala tjänster och strategiska samarbeten inom allt som har med mat utanför hemmet att göra – restauranger, skolor och sjukhus.
– Jag är stolt över att få chansen att leda ett företag med en så central samhällsroll som Arla. Vi levererar näringsrik mat till miljontals konsumenter, och till skolor, sjukhus och andra verksamheter runt om i landet varje dag. Dessutom är vi en viktig pusselbit inom svensk livsmedelsberedskap, och drivande för lönsamhet i lantbrukssektorn, så att våra svenska Arlabönder kan fortsätta producera hållbar mat även i framtiden, säger hon i en kommentar.

Arlas Europachef Peter Giørtz-Carlsen, är glad över att Cecilia Kocken nu återvänder till den svenska marknaden.
– Hennes erfarenhet av att driva affärer, bygga varumärken och utveckla Foodservice-verksamheten globalt, i kombination med förmågan att leda och engagemanget för att driva tillväxt genom innovation, gör henne till det idealiska valet att efterträda Kai Gyllström, säger han.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Människor

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.