Så ska Coca-Cola lösa problemet med nedskräpning

Världen har ett plastproblem – och Coca-Cola har ett ansvar att vara en del av lösningen. På världshavsdagen den 8 juni gör dryckesproducenten en kraftsamling i samarbete med Håll Sverige Rent för att minska nedskräpning i havet, i form av en Real Talk.

11 miljoner ton plastavfall hamnar årligen i världshaven, vilket bidrar till det ökande hotet mot ett redan sönderfallande marint ekosystem. Samtidigt beräknas den globala plastkonsumtionen öka från 300 miljoner ton till 600 miljoner ton år 2040. Vid år 2050 förväntas det finnas mer plast än fisk i haven.
För att lyfta frågan arrangerar Coca-Cola i Sverige ett Real Talk på Världshavsdagen den 8 juni. Det görs i samarbete med Håll Sverige Rent och för att kroka arm med aktörer som alla på något sätt påverkar eller som berörs av frågan.
– Haven är vad som binder världen samman, därför måste vi gå samman för att kollektivt lösa problemet med nedskräpning. Coca-Cola har jobbat med frågan länge, och är medvetna om vikten av ansvarstagande, samarbete och gemensamma åtgärder, därför ser vi verkligen fram emot vårt första Real Talk, säger Christoph Friedrich, vd på The Coca-Cola Company i Sverige.
Dryckesjätten har samarbetat med organisationen Håll Sverige Rent i många år.
– Deras strategi går hand i hand med vår och vi vill samma sak: att skräpet ska hamna rätt, säger Nermin Mohamad Ali, kommunikationschef på The Coca-Cola Company i Sverige.
Är det många av era flaskor som hamnar ute i naturen?
– Det skulle jag inte säga men som marknadsledare har vi ett stort ansvar för att samla in så många flaskor och korkar som möjligt.
I höstas tog Coca-Cola, som ett av de första dryckesföretagen i Sverige, ett initiativ till fastsittande korkar på sina PET-flaskor. Detta för att föregå ett EU-direktiv som träder i kraft nästa år.
– Konsumenterna har varit övervägande positiva och har förstått syftet med detta. Nu fortsätter vi att kontinuerligt testa och utvärdera våra fastsittande korkar, säger Nermin Mohamad Ali.

 

Dela

Fler nyheter i Dryck och Mötesplatser och Värdekedjan

Här är första ölet som bryggs på åkerböna

Nu lanseras det första ölet i Sverige som är bryggt på åkerböna: en New England IPA med namnet ”Bean Me Up”. Bakom satsningen står hantverksbryggeriet Poppels Bryggeri i Jonsered i samarbete med Viking Malt.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.