Mindre volymer och ökat prisfokus får matförsäljningen att rasa

Matpriserna fortsätter att öka i butiken samtidigt som försäljningen minskar.
– Konkurrensen är i dag helt fokuserad på pris, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, under ett frukostseminarium som även gav svar på frågan om företagen höjer sina priser mer än vad som egentligen är motiverat.

Matpriserna fortsätter att öka, enligt senaste konsumentprisindex från SCB. Totalt har livsmedelspriserna ökat med 18,1 procent under de senaste tolv månaderna. Och det är på grund av de ökade matpriserna som försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,7 procent under november, enligt senaste Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.
Detta samtidigt som försäljningen fortsätter att rasa; prisjusterat sjönk försäljningen med 9,3 procent.
– Konsumenterna har anpassat sina köpvanor när pengarna i plånboken räcker till mindre säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i samband med ett frukostseminarium i dag fredag, som branschorganisationen arrangerade.

Ylva Hedén Westerdahl, chef för Konjunkturinstitutets prognosavdelning, var en av dem som medverkade för att presentera en färsk studie om prissättningen hos svenska företag under 2022, utifrån frågan som väldigt många ställt under det senaste året: Höjer företagen sina priser mer än vad som är motiverat?
Och slutsatserna av den kan sammanfattas ungefär så här:
Nej, det gör de nog faktiskt inte, de ökade produktionskostnader från det andra kvartalet 2021 till och med det andra kvartalet 2022 motsvarar uppgången i konsumentpriserna under motsvarande period.
– Den kraftiga uppgången i importpriser och energipriser kan i det närmaste motivera hela uppgången i konsumentpriserna, säger Ylva Hedén Westerdahl.

Joakim Wirén, analytiker HUI, var också med för att tala om de ökade matprisernas effekter för handeln: mindre volymer som säljs, större prisfokus hos konsumenterna och att vissa typer av produkter väljs bort.
– Den kraftiga inflationen innebär sänkta reallöner för alla. Vid tidigare lågkonjunkturer har det mer inneburit att vissa grupper har drabbats, säger han.

Hur länge kommer matpriserna då att fortsätta att öka i handeln?
Tja, något säkert svar på den frågan vill Joakim Wirén inte ge, men en kvalificerad gissning ser ut så här: Matpriserna fortsätter att öka under första halvan av 2023 för att sedan stabilisera sig under andra halvan av året. Och även om vissa varor går ned i pris så blir inte kostnaden för matkassen som helhet att minska än på ett bra tag.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.