Felixbarometern: “Vi vill sänka tröskeln för hållbara matval”

Att äta hållbart ska inte vara en lyx för den som har tid, pengar och kunskap. Det menar Thomas Sjöberg, marknadschef på Felix.
– Vi vill göra hållbar vardagsmat enkelt för alla, säger han till Livsmedel i fokus.

Klimatsmart mat upplevs av många som något dyrt och krångligt, som dessutom inte alltid smakar gott.

Det visar Felixbarometern som släpps i dag och som tar tempen på svenska folkets vardag och vardagsmat. Drygt 1 500 svenskar mellan 18 och 80 år har svarat på frågor där mycket kretsar kring vardagsmat och hållbara matval.

Varför gör Felix en sådan här undersökning?

– Vi ser det som ett verktyg för att bättre förstå våra kunder. Felix är ju ett varumärke som finns i nästan varje svenskt kylskåp. Med det följer både ett ansvar och en möjlighet att påverka. Nu vill vi sänka tröskeln och visa att hållbar mat kan vara god och vanlig vardagsmat, säger Thomas Sjöberg.

Vad förvånar dig mest när du tar del av resultaten?

– Att så oerhört många, åtta av tio, faktiskt vill äta och levar mer hållbart men samtidigt tycker att det är svårt att få till det. Det är en tydlig signal till alla oss som jobbar med livsmedel att vi har ett viktigt jobb att göra.

Thomas Sjöberg berättar att Felix har flera nyheter på gång i just den “klimatsmarta produktkategorin”:

– Vi lanserar snart vegetariska delikatessbullar, baserade på ärtprotein och veteprotein, och som är precis lika goda som våra vanliga köttbullar.

Thomas Sjöberg, marknadschef på Felix.

Han menar även att livsmedelsproducenterna behöver bli mer transparanta och guida konsumenterna till mer hållbara val.

– Som konsument ska du inte behöva lusläsa på förpackningen för att förstå hur innehållet påverkar klimatet. Jag tror att det är viktigt att vi samarbetar runt de här frågorna.

Här är några av slutsatserna i Felixbarometern:

  • Nästan två och tre svenskar vill prioritera klimat och miljö mer när de handlar mat.
  • Pris och svårighet att veta vad ett bra val är främsta barriärer för hållbara val.
  • Hållbar mat upplevs som dyr, oavsett inkomstnivå.
  • Drygt åtta av tio svenskar tycker att det är svårt att veta vilken klimatpåverkan maten har.
  • Mer än varannan tycker att det har blivit krångligare att handla mat.
  • Nästan fyra av fem anser att det finns för många klimatmärkningar i dag.
Intervjuundersökningen genomfördes av United Minds under mars månad på uppdrag av Felix.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet och Trend

Blekinge Skorpan är Årets Livsmedelsexportör: “Haft flyt i maskineriet”

Genom en ambitiös exportsatsning har Blekinge Skorpan nått en imponerande ökning av exporten på hela 115 procent sedan 2022. Nu belönas företaget med priset Årets Livsmedelsexportör 2024.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.