Sju heta food tech-trender att ha koll på

Växtbaserat, personaliserat och full spårbarhet. Food tech har aldrig varit hetare än just nu, när krig och oro ställer ännu högre krav på produktion och försörjningskedjan. Här är fem heta trender som alla i livsmedelsbranschen behöver ha koll på.

Johan Jörgensen är expert på foodtech, med ett mångårigt engagemang i sektorn genom intresseorganisationen Sweden Foodtech. I ett stort reportage i branschtidningen Dagligvarunytt lyfter han fram följande viktiga trender inom food tech:

VÄXTBASERADE PROTEINER
Tanken är att en växande befolkning på jorden inte kan äta kött i samma utsträckning som i dag för all framtid. Går ut på att producera köttliknande mat av substitut – som ärtor, tång, gluten och havre – på ett hållbart sätt.
– Det är överallt just nu. Det är så mycket i sektorn nu att den nästan börjar bli tråkig, säger Johan Jörgensen till Dagligvarunytt.

SPÅRBARHET
Tillgängliggör fullständig information för varje steg i en processkedja. Ny teknik gör det möjligt att spåra och få information om olika matvaror på tallriken eller på hyllan.
– Det blir alltmer eftertraktat bland kunder. Därmed kan du som säljare också effektivisera hela värdekedjan.

PRODUKTIONSMETODER
Livsmedelsproduktionen anses vara förlegad, ohållbar och ineffektiv. Bolagen inom foodtech-sektorn ser över villkoren för produktionen – och försöker hitta nya innovativa lösningar.
– Det här är stora frågor med många svar: Hur ska vi producera maten? Ska det vara storskaligt och industriellt? Måste vi tänka bortom ekologiskt och titta mot regenerativt jordbruk i vår matproduktion?

UKRAINAKRIGET
Kriget i Ukraina sätter matförsörjningen i fokus, såväl i Sverige som globalt.
– En mycket tråkig trend, givet konsekvenserna. Frågor om matförsörjningen har blivit viktigare, liksom matpriserna när två stora veteexportörer krigar med varandra. Hur påverkar det livsmedelssektorn framöver?

PERSONALISERAD MAT
Hälsosam kostrekommendation skräddarsydd för en individs hälsostatus, livsstil eller genetisk information. Med hjälp av olika typer av personliga mätvärden tar företagen fram en detaljerad kostplan baserat på kunskap om dig.

LEVERNSAPPAR
Marknaden för leveranser växer ordentligt, med ökade kundkrav på snabbhet och så kallade sömlösa köpupplevelser.
– Det handlar om apparna som försöker skära emellan, oavsett om det är Foodora eller en gorilla som ska ta hem grejerna till dörren. Hyperconvience, om du vill, säger Johan Jörgensen till Dagligvarunytt.

OBEMANNAT
Ny teknik gör det möjligt att driva helt obemannade butiker. Flera exempel finns i Sverige, som exempelvis Lifvs.
– Superinressant. Hur ska vi bygga infrastrukturen mot en framtid utan butikspersonal och kassor?

Dela

Fler nyheter i Trend och Värdekedjan

Spannmålsskiftet: ”Det behövs fler ansikten i hyllan”

Svenska spannmål är heta men fram tills nu har det framför allt varit havre som varit i fokus för livsmedelsföretagens produktutveckling. Nya innovationer som rågdryck och kornris ändrar dock på detta.
– Det är nu vi kan få till ett skifte, säger Martin Pardell, chef för Fazer kvarn Sverige.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem