Från mat till skyddsvisir – nu ställer Mixum om produktionen

Sjukvården är i akut behov av mer skyddsmaterial, som en följd av covid-19. Nu ska Greenfoodföretaget Mixum producera 15 000 skyddsvisir per dag för den nordiska marknaden.
– Vi är överlyckliga, säger vd Magnus Frantzén.

Med tanke på dagens datum låter det först som ett aprilskämt, men nej då. När Livsmedel i fokus ringer upp Magnus Franzén på Mixum låter han både glad och lättad:

– Vi levererar vanligen mat till Picadeli och till salladsbuffér för butiker, hotell och restauranger över hela Europa. Men den marknaden har ju mer eller mindre försvunnit just nu. Vi har tappat mellan 80 och 90 procent av vår försäljning under de senaste veckorna, säger han.

Men tack vare den ökade efterfrågan på skyddsmaterial inom sjukvården har möjligheten att snabbt ställa om från matproduktion till att montera ihop och packa skyddsvisir dykt upp.

– Vi har både kapaciteten och utrymmet. Dessutom är det ett bra sätt att hålla en stor del av vår personalstyrka sysselsatt, personer som i dag är korttidspermitterade. Vi kommer att ha runt 30 personer som arbetar med detta från och med måndag.

Initiativet startade i Region Östergötland som tidigt efterfrågade produktion av material till sjukvården. Inplastor, ett lokalt plasttryckeri svarade snabbt upp för att bistå, och efter de första visiren producerats har flera länder hört av sig med förfrågningar.

“När marknaden vänder är vi redo att ställa om och öka produktionen av livsmedel igen.”

Hela 1,2 miljoner skyddsvisir ska nu produceras av Inplastor och Mixum för att sedan levereras till den svenska och danska sjukvården.

– Genom att strukturera om vårt lager kan vi inhysa både produktion av skyddsvisir och samtidigt fortsätta vår produktion av mat. När marknaden sedan vänder är vi redo att ställa om och öka produktionen av livsmedel igen, säger Magnus Franzén.

Dela

Fler nyheter i Förädling

Cloetta vill ha lugn i stormen: “Inget försäljnings- eller produktionsstopp”

Chokladtillverkaren Cloetta har valsat runt i den mediala hetluften under stora delar av tisdagen efter att nyhetsbyrån Siren rapporterat om att företaget stoppat försäljningen av hundratals ton chokladprodukter på grund av kontaminerad palmolja. Enligt kommunikationsdirektören Laura Lindholm stämmer inte de uppgifterna.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.