Han ska laga världens godaste barnmat: ”Viktig markör”

När världens mest prestigefyllda kocktävling, Bocuse d’Or, avgörs i Lyon 22-23 januari nästa år är god och hälsosam mat för barn i fokus.
– En otroligt rolig och spännande utmaning som nog ingen hade förväntat sig, säger Jimmi Eriksson, som tävlar för Sverige.

”Feed the kids” är temat för tallrikspresentationen i nästa upplaga av Bocuse d’Or – en tävling som bedömer den godaste maten på högsta möjliga nivå, inklusive kriterier som presentation, teknik och organisation.
Uppgiften består i att ta fram en trerättersmeny med barn som målgrupp – ett tema som är framtaget för att öka barn och ungas kunskap och kännedom om hälsosam kosthållning.

– En otroligt rolig och spännande utmaning och inget som någon av oss hade förväntat sig. Det här är också en viktig markör för hur vällagad, god, hållbar och näringsrik mat bör och kan tillagas för barn likväl som för vuxna. Jag ser mycket fram emot den kreativa processen och skapa goda, lekfulla rätter som både överraskar och förhöjer smakupplevelsen, säger kocken Jimmi Eriksson, som representerar Sverige i tävlingen.

Utmaningen innebär att de tävlande kockarna behöver vara kreativa i flera led, både genom att skapa en hel meny, och för att överraska och övertyga den nytillkomna extrajuryn – bestående av barn från olika delar av världen!

Presentationen från de 24 tävlande nationerna ska serveras som en vegetarisk trerättersmeny med pumpa som bas. Förrätten ska vara 100 procent växtbaserad och serveras kall, varmrätten ska innehålla ett ägg och efterrätten är fri för tolkning men med en uppmaning att ”tänka restaurangdessert”.
Den andra tävlingsuppgiften, ”fatpresentation”, har marulk, pilgrimsmussla och blåmusslor som huvudråvaror.

Bocuse d’Or instiftades 1987 av den franske mästerkocken Paul Bocuse och har sedan dess korat mästare efter mästare vid den stora världsfinalen som arrangeras i Lyon vartannat år.

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Mötesplatser och Restaurang

De ska göra svensk mat “big in Japan”

Lantmännen är bara ett av flera livsmedelsföretag som just nu är på plats på Foodex i Tokyo för att skapa nya exportmöjligheter, tillsammans med Business Sweden och landsbygdsminister Peter Kullgren.
– Sverige har stora möjligheter att öka livsmedelsexporten, och Lantmännen vill vara med i det arbetet, säger Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.