Lantbrukare gör fredagmyset mer hållbart

Lantmännen förser Pauligs tortillafabrik i Landskrona med ett extra hållbart vetemjöl.
– Det här samarbetet är viktigt för Sveriges jordbruk och visar konsumenterna hur vi lantbrukare jobbar med mer hållbara odlingsmetoder, säger Erik Olsson på Hviderups Gods i Eslöv.

Livsmedelsföretaget Paulig och Lantmännen har ett pågående partnerskap inom programmet ”Framtidens jordbruk: Klimat & Natur”, vilket ger svenska lantbrukare möjlighet att producera spannmål med mer hållbara odlingsmetoder.

Nu har ett 20-tal lantbrukare kontrakteras för att förse Paulig med 17 000 ton extra hållbart vetemjöl. Detta användas sedan för att baka sisådär 400 miljoner tortillas från Santa Maria, för den nordiska och baltiska marknaden.

– Vi har satt upp ambitiösa globala, vetenskapsbaserade klimatmål, och att jobba fram mer hållbara odlingsmetoder är en av de mest värdefulla pusselbitarna. Ett nära samarbete med partners och lantbrukare i hela värdekedjan hjälper oss att minska klimatpåverkan från våra produkter – och göra mer hållbara val tillgängliga för konsumenterna, säger Lea Rankinen, hållbarhetsdirektör på Paulig, i en kommentar.

Enligt Claes Johansson, hållbarhetschef på Lantmännen, gör partnerskapet med Paulig skillnad hela vägen fram till hyllan:

– Vi möter inte bara marknadens efterfrågan på mer hållbara produkter utan gör det också lönsamt för svenska lantbrukare att använda mer hållbara odlingsmetoder.

Odlingsmetoderna inkluderar bland annat klimatsmart växtnäring, fossilfria bränslen och precisionsodling, som tillsammans minskar koldioxidutsläppen från odlingen med upp till 30 procent.

Initiativet omfattar 2 700 hektar odlingsmark med 5 460 lärkrutor och 109 000 kvadratmeter blomsterzoner.

Skörden påbörjas i höst och produkterna förväntas komma ut på hyllan under 2023.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet och Primärproduktion

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.