Martin & Servera storsatsar på fossilfritt: ”Ett sjumilakliv”

Sveriges största restauranggrossist har beställt 40 nya biogasfordon som drivs med förnyelsebart bränsle.
– Vårt mål är att verksamheten ska vara klimatneutral senast år 2030, säger Stefan Bergström Hedmark, vd Martin & Servera Logistik.

Martin & Servera satsar på en modern och klimatsmart fordonsflotta och byter därför ut alla gamla dieselfordon.

– Eftersom kärnan i vår verksamhet är att köra ut livsmedel och andra varor till restauranger och offentliga kök så satsar vi stort på att ställa om fordonsflottan till fossilfri drift, säger Stefan Bergström Hedmark.

Förra sommaren beställdes tio gasbilar och nu har den beställningen kompletterats med ytterligare trettio. Satsningen inkluderar även ett rent elfordon.

– För att nå bästa effektivitet och ekonomi väljer vi att arbeta med en diversifierad bränslestrategi. Den utveckling på energimarknaden vi ser nu stärker oss i uppfattningen att det är riskabelt att bli beroende av ett specifikt förnybart drivmedel.

Med de fordon som nu beställts består halva Martin & Serveras fordonsflotta av lastbilar som drivs med fossilfria drivmedel; till år 2025 ska hela fordonsflottan vara utbytt.

– Att byta ren diesel mot biogas innebär att vi minskar våra koldioxidutsläpp från varudistributionen med drygt 90 procent, säger Stefan Bergström Hedmark.

 

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Restaurang och Transporter

Räkfisket tappar MSC-märkningen: “Det är komplext”

Från och med den 25 april är räkfisket i Skagerak, Kattegatt och Norskarännan suspenderat från MSC. Det innebär att det inte längre kommer att vara möjligt att köpa färska MSC-certifierade räkor i Sverige.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.