Julmatsundersökningen: Maten viktigare än klapparna

Svenskarna sparar hellre in på restaurangbesök, julklappar och resor än på julmaten. Och det viktigaste i planeringen av julbordet är att maten är svenskproducerad och inte för dyr. Det framgår av Livsmedelsföretagens årliga julmatsundersökning.

På uppdrag av bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1 024 personer hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år.
På frågan om vad som är viktigast i planeringen av julbordet hamnar svarsalternativet ”att maten är svenskproducerad” i topp, tätt följt av alternativet ”att maten inte är för dyr”. Jämfört med 2019 anger nästan fyra gånger fler att det viktigaste med julmaten är att den inte är för dyr. Ett tydligt trendbrott i årets undersökning är att svarsalternativet ”att maten håller extra hög kvalitet” ökar tydligt jämfört med 2022 och intar en tredjeplats.

På frågan om man planerar att spara in på något under årets julfirande så anger bara sju procent julmat och -dryck. 33 procent planerar att spara in på restaurang- och barbesök, 27 procent på julklappar och 25 procent på resor.
För elfte året i rad så är julskinkan den absoluta favoriten på julbordet, följt av Janssons frestelse och på tredje plats återfinns sill, följt av köttbullar och lax.
På frågan ”Vilken typ av mat vill du ska dominera på julbordet?” svarar sju av tio svenskar ”kött- och charkprodukter”.
Det är alltså uppenbart att svenskarna är måna om julbordet och julmaten, även i ekonomiskt tuffa tider.  Och det finns såklart sätt att minska kostnaderna utan att ge avkall på julens favoriträtter och drycker. Det vanligaste sättet att hålla nere kostnaderna är att ta bort rätter som inte är så populära, något som 21 procent av svenskarna kommer att göra den här julen. 19 procent kommer att leta mer efter extrapriser än tidigare och 14 procent kommer att handla mer i lågprisbutiker.

Enligt Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, är det mediala intresset för Livsmedelsföretagens årliga julmatsundersökning stort.
– Julen är kanske den viktigaste högtiden både för det svenska folket och för svenska livsmedelsproducenter. Det är såklart ingen exakt vetenskap, men hur och vad vi konsumerar kan säga en hel del om tiderna vi lever i och den allmänna sinnesstämningen i landet, säger han.
Och för medlemsföretagen är julen inte minst viktig rent ekonomiskt:
– Vanligtvis köper vi ju mer mat och dryck under, det av vissa fantaster benämnda, ”julkvartalet”, och det är en chans för producenterna att i alla fall delvis komma i kapp om försäljningen varit dålig tidigare under året.
Hur möter livsmedelsproducenterna svenska folkets önskan om att både handla svensk mat med kvalitet OCH att maten inte ska få kosta så mycket?
– Vi har världens bästa djurhållning, hållbarhet, kvalitet och säkerhet, men vi har också bland de högsta produktionskostnaderna. Som alla förstår är det en svår ekvation att få ihop, och våra medlemmar kämpar stenhårt just nu. I vårt senaste konjunkturbrev kunde vi konstatera att sju av tio företag erbjuder eller planerar för att erbjuda billigare produktalternativ. Men det är viktigt att komma ihåg att livsmedelsindustrin, likt annan svensk industri, inte är specialiserad på lågprisproduktion. Det vi framför allt skulle behöva är politiska åtgärder som gör det enklare och billigare att producera mat i Sverige, det är högst upp på vår önskelista, säger Jimmy Sandell.
Mindre storlekar kanske kan vara ett sätt? Scan har ju nyligen lanserat en mini-julskinka, finns det fler exempel?
– Våra medlemmar är sedan länge oerhört duktiga på att utveckla och anpassa sina produkter så att de ska funka för olika sorters konsumenter och preferenser. Det finns säkert många liknande goda exempel som Scans mini-julskinka. Ur ett konsumentperspektiv är det förstås jättebra, men om vi lyfter blicken lite så är det som verkligen behövs politisk vilja och initiativ som kan underlätta för svensk livsmedelsproduktion. Politikerna har pratat oerhört mycket om matpriserna, men än så länge har vi inte sett ett enda seriöst förslag som faktiskt gör Sverige till ett mer attraktivt land att producera livsmedel i.

 

Dela

Fler nyheter i Trend och Värdekedjan

Hybridfärsen får fler efterföljare

Nu satsar ytterligare en producent på hybridfärs. Det är danska Danish Crown som ger sig in i kampen om konsumenterna – och som blandar sin nötfärs med linser, palsternacka och morot.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.