Rekordomsättning för Norrmejerier – trots tuffa tider

Norrmejerier avslutade 2023 med rekordomsättning och förbättrade resultat med 39 miljoner kronor mot föregående år. Enligt vd Gerhard Bley handlar det om förmågan att effektivisera och snabbt anpassa verksamheten till rådande marknadsläge.

Trots ett år präglat av konflikter i Ukraina och Mellanöstern, matinflation och en osäker global ekonomi, kunde Norrmejerier notera en stark avslutning på året och nådde en totalomsättning på 2 246 miljoner kronor jämfört med 2 076 miljoner kronor 2022. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.
– Det har varit ett år präglat av osäkerhet, men tack vare vår förmåga att snabbt anpassa oss till rådande marknadsläge och fokusera på att effektivisera vår verksamhet har vi lyckats förbättra vårt resultat och försvara vår marknadsposition, säger vd Gerhard Bley i en kommentar.

Kopplat till de utmanande marknadsförhållandena har Norrmejerier implementerat flera åtgärder, bland annat det uppmärksammade beslutet om att avveckla Luleå mejeri, liksom ett omfattande besparingsprogram motsvarande 85 miljoner kronor över tre år.

Trots kostnadsökningar, inflation och prispress på marknaden förstärktes den total ersättningen till mjölkbönderna till rekordhöga 4,76 kronor per kilo jämfört med 4,72 kronor föregående år. Styrelsen föreslår en vinstdelning i form av en insatsemission och ränta på insatt kapital motsvarande cirka 16 öre per kilo. “Ett steg i rätt riktning men inte tillräckligt eftersom mjölkbönderna är fortsatt hårt utsatta på grund av skenande räntor och ökade foderpriser”, skriver man i pressmeddelandet.
– Vi har fortsatt att fokusera på att skapa långsiktigt värde för våra ägare, de norrländska mjölkbönderna, även om vi inte är i mål. Samtidigt fortsätter vi att leverera kvalitetsprodukter till våra kunder. Vi har även gjort betydande framsteg i vårt hållbarhetsarbete, vilket är en central del av vår vision för framtiden, säger Göran Olofsson, mjölkbonde och styrelseordförande för Norrmejerier.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Primärproduktion

Här skapas framtidens gröna favoriter

Vegetariska proteiner – hur når vi ut med ännu bättre produkter till konsument? Det var utgångspunkten för en spännande “FINEST-dag” hos GroPro i Bjuv i onsdags, där forskare och livsmedelsföretag delade med sig av sina kunskaper.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.