Så ska finsk mat erövra den svenska marknaden

Med innovation och hållbarhet som ledord hoppas Business Finland och ledande livsmedelsleverantörer att svenska konsumenter ska få upp ögonen för blå-vita smaker och nya produkter.

Innovation och hållbarhet var orden för kvällen när Business Finland tillsammans med fem ledande finska livsmedelsföretag bjöd på provsmakning av nya produkter klädda i en modern, kulinarisk kostym.
Avsmakningen och presentationen skedde i ett växthus i Rosendals trädgård i Stockholm.
Pauligs riskkapitalbolag PINC, som just nu investerar stort i ett flertal startup-företag med fokus på hållbarhet, var på plats tillsammans med startupen Real Foods som tillverkar brödfria pizzor. Marika King (på bilden ovan), är chef för PINC.
Anrika fiskföretaget Hätälä har i en produktutvecklingsprocess samarbetat med miljöengagerade finska ungdomar för att öka intresset för och konsumtionen av siklöja.
– Hätälä säljer både odlad och viltfångad fisk och siklöja är en storsäljare, säger Chad Simonsson, ansvarig för exportverksamheten i företaget.
– Men vi har märkt en minskande konsumtion av fisk och fiskprodukter inte minst bland unga konsumenter.


Samarbetet med WWF Youth ledde på ett år fram till lanseringen av mini-fiskburgare av siklöja där man även blandat in regnbågsforell för bättre konsistens och smak.
– Vi tar i dag till vara på hela siklöjan, från huvud till stjärt, säger Chad Simonsson som nu hoppas på framgångar även i svenska butiker för de små burgarna.
Från Business Finland är engagemanget och satsningarna stora på att hjälpa de finska livsmedelsproducenterna att nå svenska butikshyllor.
– Många av våra producenter har nått stora framgångar utomlands med bland annat fina utmärkelser i tävlingar som en bekräftelse på produkternas höga kvalitet, säger Esa Wrang ansvarig för Business Finlands livsmedelsprogram.
– Nu vill vi även att ni svenskar upptäcker det breda utbudet där betoningen ligger på innovation och hållbarhet.
En av rätterna som bjöds under eftermiddagen var en rödbetstortilla från Paulig/Santa Maria fylld med oxkind från Atria.
– En utmaning för oss är att vi i Sverige i dag har en ganska vag uppfattning om just finskt kött och det vill vi ändra på. Så ett av säljargumenten som vi framhåller när vi säljer vårt fläsk- och nötkött är de fördelar som djuruppfödning i norr ger, sa Sebastian Madsen, Key Account Manager Foodservice på Atria.
Flera av de totalt nio rätter som presenterades av Jarmo Ojala, välrenommerad kock som numera jobbar för fiskföretaget Hätälä, innehöll produkter av havre.
Fazer Sveriges vd Mats Liedholm berättade stolt om satsningarna som koncernen gjort på just havrebaserade produkter som havreris, havredryck och havrechoklad.


– Stora investeringar i våra kvarnar i Lahti respektive Lidköping görs för tillfället för att kunna möta den stora efterfrågan på haveprodukter.
Innovationstakten är hög hos Fazer för tillfället där man bland annat försöker hitta alternativ till kakao som exempelvis fermenterad råg.
Till de nio avsmakningsrätterna serverades inhemskt producerat vin av tvåmansföretaget Ainoa Winery.
– Efter många års experimenterande med finska råvaror gör vi nu viner och aperitifer på enbart bär, förklarade amerikanske vinmakaren David Cohen och passade på att hylla de nordiska råvarorna och smakerna.
– Lingon, blåbär och hallon – fantastiskt! För att inte tala om hjortron som vi gör ett dessertvin på. Ett vin som på bara några år blivit det näst mest sålda i finska vinmonopolet Alko.

Text och foto: Susan Berzelius

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Mötesplatser och Värdekedjan

Här skapas framtidens gröna favoriter

Vegetariska proteiner – hur når vi ut med ännu bättre produkter till konsument? Det var utgångspunkten för en spännande “FINEST-dag” hos GroPro i Bjuv i onsdags, där forskare och livsmedelsföretag delade med sig av sina kunskaper.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.