Poppade chips – ny utmanare i snackshyllan

Pauligs ger sig in i en helt ny kategori när man nu presenterar fem nyanser av ”poppade chips”. Lanseringen på snackshyllan blir den första nya kategorin på 20 år för företaget.
– Vi vill erbjuda konsumenten något nytt och spännande, säger Paula Backman, chief marketing officer.

Santa Maria förknippas vanligen med tacomys, kryddor och asiatiska koncept, men nu ska varumärket ut och slåss på en helt ny spelplan: Snackshyllan.
– Vi vill erbjuda konsumenten något nytt och spännande, som ett alternativ till de vanliga potatischipsen, säger Paula Backman, chief marketing officer på Paulig, i en kommentar.

Lanseringen har möjliggjorts av Pauligs tidigare förvärv av Liven, en spansk tillverkare av snacks och Tex Mex-produkter.

I stället för att friteras utsätts ingredienserna för värme och tryck, vilket gör att de ”poppar” till lätta och krispiga chips, som innehåller 60 procent mindre fett jämfört med traditionellt friterade chips.

– Varumärket Santa Maria är en välkänd och betrodd smakexpert med starka marknadsledande positioner inom bland annat Tex Mex och kryddor i norra Europa. Men nu går vi in i snackskategorin som en riktig utmanare. Hur gör vi det? Jo, vi vet att alternativa snacks, som våra poppade chips, blir allt mer populära och vi siktar på att nå konsumenter som är sugna på något nytt. För att lyckas med detta krävs en fantastiskt smakrik produkt men också betydande och långsiktiga investeringar i disruptiv marknadsföring och kommunikation, säger Paula Backman.

De nya poppade Santa Maria-chipsen lanseras nu i vecka 3 och sortimentet består av fem varianter: Supreme Cheese, Sourcream & Onion, Sweet Chili, Jalapeño Cheese och Grilled Paprika.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Värdekedjan

Agronod får fortsatt stöd: “Vi är mer än redo”

Jordbruksverket beviljar Agronod fortsatt finansiering för att bygga klart den nationella dataplattformen för delning av jordbruksdata, där 800 lantbrukare redan i dag delar sin data.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.