Så ska svenskt griskött bli trendigt igen

Sveriges grisbönder öppnar pop-up korvkiosk tillsammans med kockar från Juniorlandslaget. Nya konceptet SweDish Pork ska få unga, medvetna konsumenter att äta mer svenskt griskött.

Alltfler yngre väljer att äta mer vegetariskt. Och när de väl äter kött väljer de ofta andra köttslag än från gris.

Det vill Sveriges grisbönder ändra på med hjälp av nya konceptet SweDish Pork.

– Det är många som inte vet att svenskt griskött är bland det mest klimatsmarta köttslaget. Eller att våra svenska grisar äter vegetabiliska rester från vår svenska livsmedelsindustri och på så sätt är en del av ett naturligt kretslopp. Dessutom innehåller köttet många viktiga näringsämnen, säger Jeanette Elander, grisbonde och ordförande i Sveriges Grisföretagare.

Med konceptet ska både receptinspiration, hållbarhetsarbete och näring lyftas fram.

I helgen öppnade man pop up-korvkiosk på Nytorget i Stockholm och bjöd passerande på ”vurre” i ny tappning, skapad av kockarna Oskar Persson och Gustav Leonhardt från Juniorkocklandslaget.

– Det gav oss möjlighet att träffa målgruppen och bjuda på en ny smakupplevelse med höstens bästa maträtt: korv med gröna smakkompisar, säger Jeanette Elander,

 

Dela

Fler nyheter i Trend och Värdekedjan

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.