Sopköket blir Årets hållbarhetsinsats 2020

Nätverket Hållbar Besöksnäring utser årligen ”Årets hållbarhetsinsats” för att lyfta goda exempel och dela kunskap om hållbarhet inom besöksnäringen. I år gick priset till Sopköket vars affärsidé bygger på att minska matsvinnet genom att tillaga mat på ”räddade” råvaror. – Nu planerar vi att sälja tillbaka rätter som vi har tillagat från räddade råvaror till ICA Kvantum på Södermalm och till hösten startar vi e-handelsbutik, säger Filip Lundin, grundare och vd på Sopköket.

Filip Lundin är en person med mycket energi och stort engagemang för ett mer hållbart samhälle. Vid en längre vistelse i Indien lärde han sig vikten av att ta tillvara på alla råvaror vid matlagning. Det är utifrån den erfarenheten som han kom på sin affärsidé – att tillvarata svinn från livsmedelsbutiker och tillaga måltider.

Han driver catering och restaurang i Söderhallarna i Stockholm. Sedan starten 2015 har Filip Lundin och hans medarbetare räddat 30 ton livsmedel från att bli svinn. De måltider som blir över skänks till behövande.

Under coronakrisen förlorade Sopköket 90 procent av sin omsättning i restaurangen och cateringverksamheten och var tvungna att varsla personal. Men Filip Lundin är entreprenör och har under året som gått inlett fler större samarbete än någonsin och slagit rekord i minskat matsvinn och skänkta måltider.

– En tredjedel av allt matsvinn vi har räddat sedan start och ungefär hälften av alla skänkta måltider har uppstått under det senaste året, säger han entusiastiskt.

Filip Lundin, grundare och vd, Sopköket. Foto James Johansson

Nu har Sopköket alltså fått motta Besöksnäringens pris som ”Årets hållbarhetsinsats 2020”.

– Jag och hela teamet på Sopköket är otroligt glada för priset och det känns som ett fantastiskt kvitto på allt det fina arbete som vi har gjort tillsammans med våra partners och kunder 2020. Och vi ser tillsammans fram emot att fortsätta minska matsvinnet och ta ett totalgrepp om resursslöseriet­­, säger Filip Lundin.

Fler nyheter i Hållbarhet och Måltider och Restaurang

Asiatiskt och laxpasta i topp under 2021

Under årets första månaderna har efterfrågan på asiatisk mat varit stor. Det visar en undersökning av HelloFresh. Och laxpasta var den mesta valda rätten bland deras kunder mellan januari och mars. Efterfrågan på asiatisk mat har varusprudlade under de tre första månaderna av 2021.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem