Startup-priset lyfter nya företags innovationer

I år delas startup-priset Impact Maker Award ut för fjärde året i rad. Hittills har tre innovativa startups som på flera sätt bidrar till en bättre livsmedelsindustri tilldelats priset och vinsten på 100 000 kronor. Förra året gick vinsten till Nordic Seafarm, som satt tång på kartan som en växtbaserad proteinkälla med framtidspotential.

Impact Maker Award är ett startup-pris vars syfte är att inspirera och lyfta fram goda och innovativa exempel inom matområdet. Priset delas ut av Livsmedel i fokus i samarbete med Bird & Bird, Lantmännen och Paulig. I år är det fjärde året som priset och vinsten på 100 000 kronor ska tilldelas en startup som kan använda summan till fortsatt utveckling av sin innovation.

Förra året kammade Nordic Seafarm hem vinsten med motiveringen att de framgångsrikt lyckats ta de första stegen mot uppskalning av en ny råvara för livsmedelskonsumtion. Deras produkt tros även utgöra en lovande proteinkälla som med en skonsam skörd för havets livsmiljö kan vara med och bidra till minskad övergödning.
– Stort tack till Livsmedel i fokus för att ni tror på vårt uppdrag och det arbete vi gör. Vi är så glada och stolta och tack till alla fantastiska människor som arbetar i vårt företag, våra investerare och grundare som gör det möjligt att vara där vi är idag, säger Simon Johansson, vd på Nordic Seafarm, när han tog emot priset tillsammans med flera av sina medarbetare under Livsmedelsdagarna i Tylösand.

2022 gick vinsten till Innoscentia AB som med sin högteknologiska innovation skapar sensorbaserade etiketter som mäter livsmedels faktiska status med hjälp av gasutveckling i förpackningen. Ett initiativ som adresserar svinnutmaningen som livsmedelsindustrin står inför.

Melt & Marble blev Impact Maker Awards första pristagare då de tilldelades vinsten 2021 tack vare sitt innovativa arbete med att ta fram nästa generations växtbaserade fetter med hjälp av precisions-fermentation.

Nomineringen till årets Impact Maker Award är öppen till och med 25 april och hittas HÄR!

Dela

Fler nyheter i Forskning och Människor och Trend

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.