Stort intresse för Plant forward: “Utmaning att förändra beteenden”

Det var stor uppslutning när Livsmedel i fokus arrangerade en medlemsträff med kunskapsutbyte hos Orkla, där deltagarna lära sig mer möjligheterna med Plant forward.
– Jag går härifrån med en helhetsbild av måltidens utveckling och implementering av grönsaker i färdigrätter, säger Mari Hyllstam, utvecklingsingenjör på Lantmännen.

Under torsdagskvällen 11 april anordnade Livsmedel i fokus en medlemsträff på Orklas restaurang Frankful i Malmö, med möjlighet att mingla och nätverka med branschkollegor samt lära sig mer om Plant forward – nästa generations växtbaserat.
– Jag anmälde mig till träffen på grund av nyfikenhet inför ämnet Plant forward. Nu går jag härifrån med en helhetsbild av måltidens utveckling på ett annat sätt. Jag har saknat grönsaker i färdigrätter innan och tar med mig det här tänket kring i mitt arbete, säger Mari Hyllstam, utvecklingsingenjör på Lantmännen.
Cecilia Öster, verksamhetsledare på Livsmedel i fokus, är glad över det stora intresset för medlemsträffen.
–Vi vet att det uppskattas när vi arrangerar träffar och ger branschen ett sammanhang att umgås i. Nätverkande är en viktig del i vårt kompetensnätverk och att vara på plats i flera delar av landet är något vi vill fortsätta med, säger hon.

Plant forward handlar om att skapa mat som betonar den växtbaserade delen men utan att strikt begränsas till den. Kött kan finnas med som ingrediens men basen består framför allt av grönsaker och baljväxter.
För livsmedelsindustrin innebär Plant forward nya möjligheter.
– På Orkla arbetar vi med olika lösningar för olika behov, det ska finnas proteinrika och hälsosamma alternativ till kött, men även vara enkelt att ha mer grönt på tallriken de måltider som du äter kött. Den största utmaningen ligger i att förändra beteenden och tankesätt som är djupt rotade i vår kultur, men vi är en bra bit på vägen, säger Cornelia Grimshorn, Brand Team Manager på Orkla.

Dela

Fler nyheter i Människor och Mötesplatser och Trend

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.