Svegro satsar på innovation och anställer ny produktutvecklare

Svegro utökar satsning på innovation av förädlat sortiment och anställer nu en erfaren produktutvecklare som ska leda det arbetet.
– Min förhoppning är att jag kan fortsätta utveckla Svegros sortiment och bidra till innovationsresan, säger den nyrekryterade produktutvecklaren Katarina Henriksson till Livsmedel i fokus.

Svegro breddar sitt sortiment med avsikt att ta en tydligare position inom hälso- och hållbarhetssegmentet med fokus på smak. Nu anställer de Katarina Henriksson, agronom med inriktning på livsmedel och erfaren produktutvecklare, som ska leda arbetet med nya produkter.

– Det var framför allt Svegros vision om svenska gröna smaker som lockade mig med den här tjänsten, säger Katarina Henriksson. Samt att jobba i en bred roll i ett mindre bolag med en stark framåtanda.

Svegro lanserade sina första innovationer 2019 i form av svensk örtpesto, tillverkad av färska örter från företagets hållbara ekologiska växthus på Färingsö utanför Stockholm. Planen är att under 2021 och 2022 lansera ett flertal gröna smakrika koncept med basen i svensk växtbaserad råvara, ett produktutvecklingsarbete som leds av Katarina Henriksson.

Katarina Henriksson kommer närmast från Vitamin Well. Där har hon utvecklat produktkoncept till dagligvaruhandeln inom både befintliga och nya kategorier. Hon har dessutom erfarenhet av kvalitetsarbete inom livsmedelsindustrin från Lantmännen och Menigo, där hon har arbetat både med dagligvaruhandeln samt foodservice.

– I och med rekryteringen av Katarina Henriksson så får vi egen intern kompetens inom produktutveckling av förädlade produkter och möjlighet att accelerera takten på vår innovationsresa. Vi är mycket glada över att en talang som Katarina har valt att fortsätta utveckla sin karriär hos oss, säger Karin Fredlund Fröjd, Innovations- och marknadschef Svegro.

Svegro är ett svenskt familjeägt bolag med huvudkontor på Färingsö utanför Stockholm. Bolaget grundades 1960 och fokus på hållbarhet och innovation har skapat långsiktig framgång. Svegros vision är att skapa svenska gröna smaker i världsklass och detta uppfylls genom en hållbarhetsfokuserad fossilfri och innovativ växthusproduktion av färska örter och sallat, samt utveckling och förädling av svenska gröna smaker.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Värdekedjan och Växtbaserat

Cloetta vill ha lugn i stormen: “Inget försäljnings- eller produktionsstopp”

Chokladtillverkaren Cloetta har valsat runt i den mediala hetluften under stora delar av tisdagen efter att nyhetsbyrån Siren rapporterat om att företaget stoppat försäljningen av hundratals ton chokladprodukter på grund av kontaminerad palmolja. Enligt kommunikationsdirektören Laura Lindholm stämmer inte de uppgifterna.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.