Svensk dagligvaruhandel under stark prispress: “Det finns inga vinnare”

Prisutvecklingen har varit lägre i butik än i producentledet, enligt en färsk sammanställning från HUI.
– Branschen är extremt pressad från alla håll och har tappat mer än tio procent av omsättningen när man rensar för inflationen, säger analytikern Joakim Wirén.

När Svensk Dagligvaruhandel i onsdags presenterade senaste Dagligvaruindex under ett webinarium var det tydligt att försäljningen ökar – i kronor räknat. Men justerat för inflationen är försäljningsutvecklingen uppskattningsvis i stället minus 10,7 procent i oktober, vilket är en historiskt låg nivå.
– Tillväxten i dagligvaruhandeln drivs fortfarande av den höga inflationen, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Reallönerna, som stigit stadigt i mer än 20 år, har börjat minska. samtidigt som svenskarnas syn på både sin egen och Sveriges ekonomi nått nya bottennivåer.
– Sänkta reallöner påverkar alla, oavsett inkomst. Pengarna vi har i plånboken räcker till mindre och vi gör omprioriteringar, säger Joakim Wirén på HUI.
HUI:s prognos för den så viktiga decemberhandeln i dagligvaruhandeln är en ökning med 13 procent – men som prisjusterat innebär en minskning på 3 procent!
– Vi tror inte att konsumenterna kommer att skippa men däremot att man håller hårdare i plånboken

HUI har även gjort en jämförelse mellan prisutvecklingen i producentled och prisutveckling i butik. Den visar att prisutvecklingen i producentledet sedan slutet av 2021 är högre än prisutvecklingen i butik och att skillnaden har ökat under det senaste året.
– Branschen är extremt pressad samtidigt som det har blivit dyrare att driva butik, säger Joakim Wirén.
Även om prisutvecklingen i producerande led stannar av behöver den därför fortsätta i butik även framåt.
– Höjer bonden en krona, producenten en krona och grossisten en krona skulle vi behöva höja med fyra kronor men vi har i många fall bara höjt med tre och femtio, säger Mårten Tenne på Ica Maxi Nyköping, en av flera handlare som medverkade på webinariet.
Han beskriver en utveckling där kunderna väljer ”mindre och billigare”, som exempelvis färs och korv framför helt kött.
– Kunderna har blivit väldigt prismedvetna. Hos oss är det väldigt mycket annonsvaror som säljs, där marginalerna kan vara på gränsen till obefintliga. Vi säljer även väldigt mycket Ica Basic, alltså den billigare typen av emv som vi knappt sålde alls tidigare.

Enligt Johannes Ekström, handlare för två Hemköpsbutiker i Kungsbacka, finns det risk för att svenska livsmedelsproduktionen slås ut i det rådande läget, där allt färre kunder nu frågar efter ekologiskt eller svenska mervärden.
– Det här kan förändra livsmedelsproduktionen på sikt, säger han och menar att butikerna är klämda från alla håll: Från leverantörer och grossister med stora kostnadsökningar och från konsumenter med konsumenterna med allt tunnare plånböcker.
Joakim Wirén konstaterar att inflation inte bra för någon:
– Det går kanske att hitta vem som förlorar mest i det här läget men det är svårt att hitta någon vinnare, säger han.

Dela

Fler nyheter i Trend

Det våras för hybridmaten

Hållbart och hälsosamt. Det är tanken när allt fler producenter nu
blandar kött med grönt för att locka fler konsumenter att äta mer vegetariskt på ett lätt och lagom vis, där hälften av varje blir dubbelt så bra.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.