Här får “äta ute” en ny innebörd

Visit Östergötland lanserar “Utflyktsmålet” i samarbete med livsmedelsföretag i regionen – en take away-box med mat framtagen för olika utomhusaktiviteter. Syftet är både att få fler att upptäcka nya naturupplevelser och att stötta lokala näringsidkare.

Under coronapandemin uppmuntras svenskarna att hålla sig undan från folksamlingar så mycket som möjligt, vilket fått många att upptäcka charmen med utomhusaktiviteter och utflykter till olika naturområden.

Nu vill Visit Östergötland uppmuntra fler att upptäcka smultronställen i regionen samtidigt som de stöttar den lokala kafé- och restaurangverksamheten. Genom initiativet “Utflyktsmålet” kombineras tips på destinationer och aktiviteter med hämtmat från ett 70-tal restauranger och kaféer för en trevlig picknick – allt i en och samma box.

– Det här initiativet gör att invånarna kan få ta del av riktigt god mat även om de inte sitter här hos oss och äter, samtidigt som det blir ett bra sätt för oss restaurangägare att hålla verksamheten igång så länge krisen pågår, säger Majed Lahdo på Pappa Grappa, ett av de företag som deltar.

– Det känns kul att kunna erbjuda ett nytt sätt att äta ute – i dubbel bemärkelse. Nu kanske matsäcken bli höjdpunkten på utflykten i stället för att bara mätta magen, säger Karin Lorin på Boställets Vedugnsbageri.

Målet är att så många östgötar – och andra turister – som möjligt ska äta lokal mat samtidigt som de upptäcker regionen.

– Vi har fantastiska utflyktsmål, spännande aktiviteter och storslagen natur. Att vi nu kan kombinera det med riktigt bra mat genom vår lokala restaurangbransch känns extra bra i magen, säger Therese Rahnel, strateg på Visit Östergötland.

 

“Utflyktsmålet” erbjuds på ett sjuttiotal restauranger i region Östergötland under sommaren 2020. Innehållet i boxen varierar beroende på restaurangen. På boxen finns även tips på lokala sevärdheter, naturområden och andra smultronställen utvalda av Visit Östergötland.

Fler nyheter i Corona och Måltider och Restaurang

Ingelsta Kalkon slår igen butiker: “Tuff konkurrens”

Ingelsta Kalkon inleder förhandlingar om att stänga ned tre av sina totalt fem delikatessbutiker.
– Vi väljer att lägga fokus på det vi är bra på, säger vd Jörgen Svensson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem