Trendrapport: Dags för omstart i matvärlden

Historien visar att det är just vid kriser som vi tänkt nytt, gjort annorlunda och tagit ut nya riktningar. Det är också temat för Food & Friends senaste trendspaning, där kött och sött är viktiga inslag.

Hur kommer mat, dryck och måltider påverkas av den kommande lågkonjunkturen? Hur kommer vi äta, hur kommer vi handla och hur kommer restaurangerna att hantera situationen?
Det är frågor som Food & Friends senaste trendspaning försöker hitta svaren på, när årets upplaga presenteras för 19:e året i rad.
– Genom historien är det just vid kriser som vi tänkt nytt och tagit ut nya riktningar. När vi kommer ut på andra sidan pandemin möter vi en värld med krympande ekonomi, politisk oro, miljö- och klimatkriser samt brist på arbetskraft, och då fungerar inte det beprövade, säger trendspanaren Lennart Wallander som är huvudansvarig för rapporten.

Här är tre tydliga trender han ser för 2023:

1. The crises foodplate
Hushållens köpkraft fortsätter minska med inflation, ränteökningar och höga elpriser. Med ökat prisfokus blir det lokala, hälsosamma och ekologiska bland det första som byts ut på inköpslistorna.
Även hållbarhet kommer att bli nedprioriterat då konsumenterna har fokus på annat.
Under 2023 kommer vi till stor del att äta maträtter som vi känner igen. Därför kommer välkända och prisvärda rätter som ”den heliga tre-enigheten” pasta, pizza och hamburgare att klara sig bra.
I nyöppnade Scandic Göteborg Central bygger hela menyn på just pizza och pasta som man kan få i halv, hel eller dubbel portion.
Nya rätter kommer, likt restaurang Brutto i London, att bygga på ”Cucina Povera”, det vill säga enkla råvaror tillagade och serverade i en rätt som ofta är brun. Exempel från andra matkulturer är mexikanska grytan Birria och nudlar som serveras på nya sätt som Japche, Lo Mein, Laksa och Udon. Vi fortsätter att blanda världens kök och rätten Birria Ramen är den nya koreanska tacon.

2.We meat again
Oroligheter i världen får oss att vända bakåt i utvecklingen, till exempel vad gäller kött. I USA är prognosen framåt ökande och förra året plockade McDonalds i USA bort de vegetariska burgarna från menyn, helt enkelt för att de inte sålde. 2016 nådde Sverige ”Peak Meat” det vill säga toppen på vår köttkonsumtion som sedan dess minskat med 3-4 procent per år. Många trodde nog att vi såg en fortsatt fallande kurva men 2022 ökade köttkonsumtionen i Sverige med drygt 2 procent; allr mest ökade kyckling som växte lika mycket som alla andra köttslag tillsammans.

3.Sweet comfort
Kriser innebär alltid att vi äter mer godis, kakor och glass, vilket tydligt skett under corona-åren. SIA Glass har sammanställt glasskonsumtionen där konsumtionen har gått från 7,5 liter 2019 till 8,1 liter per person 2021, vilket är nytt rekord!
Sötma fortsätter dyka upp i maträtter och nya smakord är swicy (sweet + spicy) samt swalty (sweet + salty). Till och med öl blir sötare med trender som Pastry Beer, en mörk överjäst öl som bryggerierna smaksätter med Key lime pie och till och med banan- pannkakor med sirap, samt Smoothie Beer som är syrligare och smaksätts med frukter och godis.

Dela

Fler nyheter i Trend

Det våras för hybridmaten

Hållbart och hälsosamt. Det är tanken när allt fler producenter nu
blandar kött med grönt för att locka fler konsumenter att äta mer vegetariskt på ett lätt och lagom vis, där hälften av varje blir dubbelt så bra.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.