Trendrapport: Från premium till storpack

Food & Friends färska trendspaning om mat och dryck handlar om hur den rådande permakrisen och de senaste årens kriser påverkar oss alla. Och hur matföretagare möter gästernas tunnare plånböcker och utvecklar tekniker för att både spara och tjäna pengar.

För 20:e året i rad presenterar Food & Friend sin trendspaning om mat och dryck. Och konstaterar att ökad osäkerhet gör att vi sätter oss själva i första rummet och söker små glädjeämnen när vi inte har råd med stora.
– Vid nedgång i konjunkturen söker vi oss nostalgiskt tillbaka till innan krisens oro och kaos, säger trendspanaren Lennart Wallander, vd på Food & Friends.

Samtidigt är det med kriser som vi förnyar oss. När en ny konjunkturvåg kommer så åker gamla vanor ut och nya kan ta vid. Det som ligger på tallriken i dag är inte möjligt att servera i morgon.
– Utan kriser skulle världen sakna behov av att komma vidare och stå betydligt mer stilla.

Här är tre tydliga trender inför 2024:

Hemma-trenden
Med de ekonomiska utmaningarna minskar värdet på vår mathandling och försäljningsutvecklingen 2022 gick faktiskt bakåt rensat för inflation. Detta är ett resultat av att vi oftare väljer handelns egna märkesvaror, handlar på kampanj och går över till billigare alternativ. Billiga livsmedel blir trendiga och vi börjar till och med odla själva hemma. Butikskedjan Granngården har sett en ökad efterfrågan på foder och material när stadsborna börjat ha höns på villatomterna. Till och med den amerikanska burkskinkan SPAM har fått ett uppsving igen genom att coola kockar mixar den med det asiatiska köket. Sveriges motsvarighet? Bullens pilsnerkorv klättrar i rang.

Äta ute-krisen
Restaurangbranschen är tillbaka på samma omsättning som innan corona men kostnaderna har rusat. Under det senaste året har ”Dagens lunch” till och med blivit billigare jämfört med mathandeln, för det finns gränser på hur dyr en maträtt kan bli – något som tär på restaurangernas marginaler. Detta har resulterat att restauranger provar nya sätt att ta betalt av sina kunder. Brödkorgen är mer sällan gratis, och allt fler restauranger börjar ta betalt för tillbehören till varmrätten. Många restauranger utökar också sin portfolio med exempelvis merchandise, och gästen kan köpa med sig en t-shirt eller den goda såsen till hamburgaren hem. Vissa går allt längre och tar betalt för de bästa borden i matsalen. För om teatrar kan prissätta biljetter beroende på placering i salongen, varför skulle inte restauranger kunna det?

Gör mig glad-trenden
Under corona var vi tvungna att sätta gruppens behov före våra egna. Efter årens senaste kriser går vi i stället från laget till jaget och vi börjar utgå mer från oss själva och vår närmaste krets. Ett bra exempel är det ökande antalet exklusiva medlemsklubbar som öppnar runt om i världen och det ser man även i Stockholm med etableringen av välkända Soho House. För i tuffa tider krymper vår omvärld och vi söker glädje med de närmaste runt oss. Året 2023 inleddes med att tidningen TIME hade Happiness som tema och enligt Food & Friends undersökning Matrapporten tycker nästan hälften av svenskarna (46 procent) att varje ögonblick, stort som smått, är värt att fira!
Men har man bestämt sig för att vara glad så prioriterar man kanske inte den mest hälsosamma eller den hållbara maten, utan den som ger tröst och glädje. McDonald’s i USA förstod detta snabbt och lanserade en nostalgisk Happy Meal för vuxna i oktober 2022. I England pratar man om ”The Pudding Effect”, där 46 procent av britterna säger att de ökade sina antal efterrätter under 2022. Försäljningen av glass ökade under covid-åren och i Sverige går nu trenden från premium till storpack och den klassiska Glassbåten har slagit rekord med 18 miljoner sålda båtar under 2022.

 

Dela

Fler nyheter i Måltider och Trend

Här är första ölet som bryggs på åkerböna

Nu lanseras det första ölet i Sverige som är bryggt på åkerböna: en New England IPA med namnet ”Bean Me Up”. Bakom satsningen står hantverksbryggeriet Poppels Bryggeri i Jonsered i samarbete med Viking Malt.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.