Smart exponering lyfte eko-försäljningen med 164 procent

Organic Sweden testat nya grepp för att få kunderna att välja mer ekologiska produkter i matbutiken.
– Nudging i butik är en viktig hävstång i arbetet mot en mer hållbar matkonsumtion, säger Anton Järild, kommunikationsstrateg på branschorganisationen.

Butiker kan med smarta grepp få konsumenter att välja ekologiskt – även i tider av stigande livsmedelspriser. Det visar färska rapporten “Nudging för ekologiskt i butik 2022”.
– Vår rapport visar att förändrad placering i butik kombinerat med mervärdesbudskap för ekologiskt kan öka försäljningen med hela 164 procent. Det är resultat som pekar på att nudging i butik är en viktig hävstång i arbetet mot en mer hållbar matkonsumtion, säger Anton Järild på Organic Sweden.
Under butiksexperimenten, som genomfördes i sex Ica-butiker, testades ett budskap kring mer biologisk mångfald som handlade om att artrikedomen av viktiga pollinerare som humlor och bin är 50 procent större på ekologiska gårdar.
Budskapet kombinerades med förändrad placering, vilket innebar att de ekologiska produkterna – i detta fall Smakis fruktdryck och Saltå Kvarns havregryn – flyttades från sina respektive hyllor till fruktavdelningen. Fruktdrycken flyttades även till barnavdelningen för att bättre nå en av sina nyckelmålgrupper: barnfamiljer.
Hur det gick?
Jo, antalet sålda förpackningar för Smakis ökade med 164 procent och för Saltå Kvarn var resultatet 65 procent.
– I den här typen av experiment i butik brukar man sträva efter nudging-effekter på 20-25 procent så våra resultat på 164 respektive 65 procent är mycket positiva, säger Linda Lindström, beteendestrateg på Beteendelabbet, och tillägger:
– Små förändringar och enkla grepp i butiksmiljön kan ge en stor hållbarhetsnytta.

Nudging Organic är ett treårigt projekt som ska öka försäljningen av ekologiska livsmedel genom att utveckla nya metoder för att driva hållbar beteendeförändring i butik. Bakom satsningen står Organic Sweden och de ekologiska branschorganisationerna Pro Luomo i Finland, Bionext i Nederländerna och BioForum i Belgien. Projektet finansieras till merparten av EU.

 

Dela

Fler nyheter i Trend

Det våras för hybridmaten

Hållbart och hälsosamt. Det är tanken när allt fler producenter nu
blandar kött med grönt för att locka fler konsumenter att äta mer vegetariskt på ett lätt och lagom vis, där hälften av varje blir dubbelt så bra.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.