Han lämnade finkrogen för Ica Maxi: “Jag är helt prestigelös”

Från etablerad krögare och efterfrågad konsult till butikskock. Coronapandemin fick Fredrik Malmstedt att skicka sitt cv till Ica Maxi i Haninge – och yrkeslivet att ta en helt ny vändning.

Han har jobbat på Michelinkrogar i London och Chicago, drivit hypad finkrog i Visby och varit vd för ett knippe krogar inom Nobiskoncernen. Han har tävlat i Årets kock och tagit både brons- och silvermedalj i Culinary Olympics tillsammans med Svenska Kocklandslaget, gett ut en kokbok och varit en efterfrågad restaurangkonsult med eget bolag.

Jodå, det var en ganska tung meritlista som Fredrik Malmstedt mejlade till tre stora Ica-butiker i Stockholmstrakten efter att coronapandemin slog till. Och som fick handlaren Mikael Gadd på Ica Maxi Haninge att ringa upp direkt!

– Det första jag sade till Micke är att jag är helt prestigelös – allt jag vill är att jobba, säger Fredrik Malmstedt, som nu är inne på sin sjunde vecka i butiken.

Uppdraget går till stor del ut på att ifrågasätta invanda rutiner, hitta förbättringspotentialer och skapa mer restaurangkänsla i butiken.

– Det är ofta små saker som gör stor skillnad. Vi säljer till exempel rätt mycket kylda matlådor och där kan det handla om att garnera upp dem efter samma tänk som om det vore tallrikar på restaurang.

Just nu är han involverad i sjösättningen av Ica Maxi Haninges helt nya snabbmatkoncept, Snap, som går skarpt 10 juni. Det handlar om en restaurang med rättigheter och generösa öppettider och där det bland annat ska serveras både gröna och traditionella burgare, fruktdrinkar, smoothies och italienska wraps.

– Tanken är att man antingen ska kunna köpa med sig maten hem eller sitta här. Vi bygger upp en stor uteservering med inglasad pergola, värmelampor och stora blomsterarrangemang, känslan ska vara en italiensk piazza, säger Fredrik Malmstedt, som är noga med att framhålla sina kollegor och chefer.

– Vi är ett fantastiskt bra team här i köket. Inte minst är Andreas Wetterhall, som är affärsområdeschef för färskvaror, en väldigt bra sparringpartner.

Vad är den största skillnaden mellan krogen och butiken?

– Att man har så olika synsätt vad gäller ledarskap. Här tycker jag att man har en sundare inställning till hur man hanterar sin personal.

Och vilka är likheterna?

– Att vi alla tävlar om att vinna andra människors magar. Man kan ju bara äta en viss mängd mat varje dag – sedan är man mätt.

Vem vinner?

– Den som erbjuder vällagad och god vardagsmat för en vettig peng och som går snabbt att sätta på bordet. Folk vill äta gott även en vanlig tisdagskväll och är beredda att köpa sig tid för att hinna umgås med familjen.

 

Bilden: Fredrik Malmstedt och Andreas Wetterhall ser fram emot att få slå uppdörrarna till Snap 10 juni.

Fler nyheter i Corona och Dagligvaruhandel och Restaurang

Dalarna möter Grekland i nytt koncept

Leksands knäckebröd och Fontana går samman i en gemensam kampanj. Tillsammans har de båda familjeföretagen tagit fram konceptet ”Dippa varje dag – med gott samvete”.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem