Allt går som ett huj – nu skalar de upp

För två år sedan kom deras första växtbaserade och bredbara pålägg ut på marknaden. Nu expanderar livsmedelsföretaget Huj verksamheten i nya produktionslokaler och byter ut den importerade råvaran till vita bönor från Öland.

– Vänta, jag ska bara be en kollega ta över. Kan jag ringa tillbaka om fem minuter?

Alice Knap står själv mitt i produktionen av färskost när Livsmedel i fokus ringer, och eftersom maskinerna är nya krävs full koncentration.

För tre år sedan startade hon och hennes make Jonas företaget Huj med ambitionen att göra de växtbaserade, bredbara pålägg de själva saknade i butiken.

Ett år senare lanserades det första pålägget, en pastej baserad på vita bönor, solrosfrön och svamp. Förra året kom uppföljaren i form av en färskost baserad på vita bönor och cashewnötter i flera olika smaker. Och nu har de nyligen flyttat in i större produktionslokaler i Arlas nedlagda fabrik i Alingsås.

– Här har vi möjlighet att växa med en kapacitet på uppemot 1 500 förpackningar per dag, säger Alice Knap, och förklarar att processerna ungefär är desamma men att maskinerna är större och kräver mindre manuellt arbete.

– Tidigare behövde vi mixa på ett ställe och värma på ett annat. Nu görs allt i samma maskin, och dessutom har vi investerat i en semiautomatisk förpackningsmaskin.

Att satsa mitt under pågående pandemi är inget som bekymrar de båda grundarna.

– Corona har inte påverkat oss särskilt mycket eftersom vi enbart säljer till dagligvaruhandeln. Skillnaden är att vi inte kan ha några demos i butik eller delta på mässor längre och på så vis tappar vi en del spontanförsäljning.

Under 2019 utökades antalet återförsäljare från sju till 30. I dag är det drygt 60 butiker som säljer Hujs produkter i både Västra Götaland och Skåne.

– Vi anställde nyligen vår första säljare och gick från 35 butiker till 50 på bara ett par veckor. Vi beställde en tårta för att fira – dekorerad med siffran 50 – men när det var dags att fika var vi redan uppe i 60 butiker, skrattar Alice Knap och berättar att målsättningen är att produkterna ska finnas i butiker i hela Sverige under nästa år.

I höst ska ytterligare en ny smak på färskosten lanseras (smaksatt med paprika och chili), de importerade vita bönorna byttes mot svenskodlade från Öland redan i våras, och snart ska pastejerna järnberikas.

– Det är något som många konsumenter efterfrågar och som vi lyssnat på.

Flera investerare finns med i bilden, varav Lantmännen Cerealia är den största. Och i början av juni avslutas ytterligare en finansieringsrunda.

Vad har varit tuffast med att växa så snabbt?

– Balansgången att hålla uppe tempot med ny införsäljning och samtidigt behålla kvaliteten och leveranssäkerheten – att få ihop logistiken. Inom Göteborgsområdet kör vi själva men till övriga regioner samarbetar vi med två olika åkerier.

Och vad är det bästa?

– Det är väldigt roligt att ha blivit ett helt litet gäng på åtta personer, plus några delägare som hjälper till med olika saker. När man är fler händer det mer.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Växtbaserat

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.