Uppstickare i hyllan prisas för designen

För att sticka ut i olivoljehyllan lanserade Fontana ONE – en vardagsolivolja som funkar till allt. Nu har den vunnit pris i Resumés designtävling.

I stället för att konsumenterna skulle behöva stå och välja mellan olika oljor – och kanske behöva köpa flera helt i onödan – tog Fontana fram allroundoljan ONE och lanserade den som ”svenskarnas nya vardagsolja” tidigare i år. Man valde även att ge den en klassisk plåtförpackning – ett material som är både praktiskt och återvinningsbart.

– Plåt är även ett material som vi i Sverige tycker om att återvinna. Plåtförpackningen kan också efter användning fyllas på igen, eller med fördel extraknäcka som blomkruka – dubbelt hållbart med andra ord, säger Corina Papadopoulou​, vice vd på Fontana.

Nu har oljan vunnit pris i tidningen Resumés årliga designtävling.

– Vi kom på tredje plats men så kul då vi slåss med stora byråer. Under sista året har vi jobbat stenhårt med att bygga en egen inhouse byrå så därför känns det extra kul att få både vår nya produkt och byrå uppmärksammad, säger Corina Papadopoulou​.

Så här tyckte juryn:

”Genuint, kraftfullt och enkelt formspråk. Valet av en färg förhöjer intrycket. Tydlig typografi med illustrativa detaljer. Produkten sticker ut i butikshyllan förpackad i rustik plåtburk i endast vitt och blått. Namnet är genialiskt. Detta är olivoljan nr 1. Den enda olivoljan som gäller!”

 

I Grekland använder varje person cirka 25 liter olivolja per år. I Sverige är motsvarande siffra endast 1 liter olivolja per person.

Fler nyheter i Förädling och Trend

Dalarna möter Grekland i nytt koncept

Leksands knäckebröd och Fontana går samman i en gemensam kampanj. Tillsammans har de båda familjeföretagen tagit fram konceptet ”Dippa varje dag – med gott samvete”.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem