Sökes: Vinnare av Livsmedelspriset 2020

Nu är det hög tid att nominera kandidater till årets upplaga av Livsmedelspriset – livsmedelsbranschens eget ”Nobelpris”.
– Det är ett fantastiskt erkännande att få, säger Jakob Söderström på Lantmännen Växthuset – förra årets vinnare av det prestigefulla priset.

Livsmedelspriset delas varje år ut till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling. Det är nätverket Livsmedel i fokus som står bakom priset.

– Livsmedelspriset skapar uppmärksamhet för hjältarna i vår bransch, säger Klas Johansson, affärsområdesansvarig på Fazer kvarn och vice ordförande i styrelsen för Livsmedel i fokus.

Han har varit med i juryn för Livsmedelspriset i många år.

– Det som är så häftigt är det funnits i över 50 år och verkligen ger eko i hela Livsmedelssverige. Vi brukar säga att det är branschens motsvarighet till Nobelpriset.

Förra året vann Lantmännens Växthus, ett utbildningsprogram för att omvandla affärsidéer till lönsamma affärer.

– Det är inget snack om att Livsmedelspriset betyder oerhört mycket för oss. Det är ett kvitto på att vi gjort något rätt, säger Jakob Söderström, programansvarig för verksamheten och som tog emot priset tillsammans med sina kolleger Jakob Lindblad och Emma Nordell, samt Lantmännens forskningsdirektör Mats Larsson.

Han berättar att Växthuset är lite av en ”gerillaverksamhet” inom Lantmännen.

– Det är ett utbildningsprogram som vi smög igång 2014 utan att slå på stora trumman eller ha en stor budget. Från början vände vi oss enbart internt men allt eftersom har vi öppnat upp för externa uppstickare i branschen som har en idé som de vill får hjälp att utveckla. Till en början fanns det en viss tveksamhet kring det men Livsmedelspriset visar verkligen att det lönar sig att öppna upp, säger Jakob Söderström.

Andra vinnare av Livsmedelspriset under de senaste åren är bland andra initiativet Hållbar livsmedelskedja, Simris Alg och Smiling Group.

– Vi ser gärna att det blir en bra mix i startfältet – av både små och stora företag, personer och organisationer. Det här är inte ett pris man får för lång och trogen tjänst utan för att man under det senaste året bidraget till att utveckla livsmedelsbranschen och göra den bättre, säger Klas Johansson, och förklarar att hela idén bakom Livsmedelspriset bygger på att branschen är med och nominerar starka kandidater.

 

Vem eller vilka tycker du har uträttat något enastående för livsmedelsbranschen under det senaste året? Mejla ditt förslag till ewa@livsmedel.se tillsammans med en motivering.
Läs mer om Livsmedelspriset här!
 

 

 

Dela

Fler nyheter i Mötesplatser och Värdekedjan

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.