Globalt livsmedelsföretag köper Oumph!

Det globala livsmedelsföretaget The Livekindly co förvärvar det svenska varumärket Oumph!
– Vår ambition är att leda en världsomspännande livsmedelsrevolution med fokus på växtbaserade köttalternativ, säger vd Kees Kruythoff.

The Livekindly co är en företagsgrupp som består av både väletablerade och nystartade varumärken med siktet inställt på att bli världsledande inom växtbaserad mat. Ledningen består av några av världens främsta veteraner inom livsmedelsindustrin. Företaget har redan en rad växtbaserade varumärken i sin portfölj, såsom The Fry Family Food Co och Like Meat.

– Att välkomna Oumph var ett naturligt steg i vår utveckling. Deras engagemang för kvalitativa växtbaserade produkter och omtanke för planeten speglar vårt eget synsätt. Nu vill vi accelerera omställningen tillsammans för att göra den växtbaserade livsstilen till det nya normala, säger Kees Kruythoff, vd och ordförande för the Livekindly co.

Sedan Oumph grundades 2015 av svenska Food for Progress har varumärket växt snabbt i hela Norden, Storbritannien, Irland och i Nederländerna. Under första kvartalet 2020 hade man en tillväxt på 40 procent över alla marknader, jämfört med samma period förra året.

– Från den allra första dagen har vår ambition varit att få fler människor att vilja äta växtbaserad mat, vilket är både hälsosamt och mer hållbart för vår miljö på lång sikt. Jag ser fram emot att samarbeta med Kees och hans team för att introducera nya och befintliga produkter till fler människor runt om i världen, säger Anders Wallerman, medgrundare av Food for Progress.

Han förklarar att företaget ska fortsätta att utveckla och producera produkter och nya hållbara koncept. Bland annat ska man investera i en ny växtbaserad produktionsanläggning för private label och andra varumärken. Det kommer även att finnas ett samarbete med the Livekindly co och Food for Progress inom både innovation och produktion.

 

Växtbaserad mat har benämnts som en av de största mega-trenderna inom mat de senaste decennierna. Managementkonsultfirman A.T. Kearney har gjort en bedömning att den årliga tillväxten inom växtbaserad mat kommer att ligga på mellan 20 och 30 procent under många år framöver.
Den genomsnittliga tillväxten för den växtbaserade kategorin i Sverige har legat på över 15 procent i snitt över de tre senaste åren, vilket gör det till en av de snabbast växande kategorierna i dagligvaruhandeln, enligt data från Nielsen.

Fler nyheter i Förädling och Växtbaserat

De ska få hela Helsingborg att smaka lakrits

Lakrits är mycket mer än bara godis. Det ska Lakritsfabriken i Ramlösa visa genom ett samarbete där lokala krogar i Helsingborg ska ge både drinkar, lyxiga maträtter och desserter en spännande twist med lakrits.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem