Svensk smoothie har chans att bli kinesisk storsäljare

Från en patenterad emulsion av potatis och rapsolja som utvecklats i Lund till produktlansering på en kinesisk shoppingplattform som ingår i e-handelsgiganten Alibaba. Nu har Veg of Lunds växtbaserade smoothiedrycker chans att bli en internationell storsäljare.

I nästa vecka lanseras Veg of Lunds växtbaserade smoothiedrycker under varumärket My Foodie på den kinesiska shoppingplattformen Taobao Live – en shoppingplattform som ingår i Alibaba. Plattformen är en viktig kanal för lansering av nya varumärken som vill nå aktiva kinesiska konsumenter.

Samarbetet är ett resultat av att Veg of Lund tidigare i år bjöds in till en tävling arrangerad av Taobao. Uppgiften för tävlingsjuryn var att från 150 inbjudna leverantörer utse sex blivande storsäljare.

Som en av de sex vinnarna kommer Veg of Lund nu att få en snabbstart på Taobao Live, vilket inkluderar personlig presentation av en känd influencer samt marknadsföring och utbildning för att nå de kinesiska konsumenterna.

– Vi är mycket glada över att juryn bedömde att våra produkter ska ingå i den exklusiva grupp som får gratis marknadsföring och säljstöd via Taobao. Juryn lovordade både smak och design på vårt MyFoodie-sortiment, säger Thomas Olander, vd för Veg of Lund.

Veg of Lund, som har sina rötter i forskning vid Lunds universitet, har en unik och patenterad metod för att producera en värmestabil vegetarisk emulsion bestående av potatis och rapsolja. För närvarande säljs produkterna enbart i Sverige och Storbritannien men företaget siktar på att expandera såväl produktion som försäljning i Europa, USA och Asien.

 

Fler nyheter i Forskning och Förädling

Dalarna möter Grekland i nytt koncept

Leksands knäckebröd och Fontana går samman i en gemensam kampanj. Tillsammans har de båda familjeföretagen tagit fram konceptet ”Dippa varje dag – med gott samvete”.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem