Polarbröd bygger nytt bageri i Älvsbyn: “Vi ska resa oss igen”

Polarbröds nedbrunna bageri i Älvsbyn ska byggas upp igen. Det säger vd Anders E Johansson i en intervju med Livsmedel i fokus.
– Det finns en enorm kraft i den här bygden, tillsammans ska vi fixa det.

Det var en degklump på ett transportband som fick Polarbröds bageri i Älvsbyn att börja brinna i söndags kväll. Branden startade klockan 22.30 och bara minuter senare bankade en kollega på Anders E Johanssons ytterdörr hemma i Umeå, hårt så att han skulle vakna.

– Jag packade snabbt en väska innan vi åkte och hämtade upp vår Karin Bodin, vår koncern-vd, och sedan körde vi upp till Älvsbyn och hade krismöte under hela vägen. Klockan var närmare fyra på morgonen när vi väl kom fram och redan på långt håll kunde se den där rökpelare som stod rakt upp från bageriet – det kändes fullständigt overkligt, jag ryser fortfarande nu när jag berättar det här för dig.

Just i måndags skulle Polarbröd ha en stor invigning av en helt ny och robotiserad produktionslinje med kapacitet att baka upp till 2 700 kilo bröd i timmen, en investering på 150 miljoner.

Och nu har ni bestämt er för att bygga upp bageriet igen?

– Ja, ägarfamiljen och hela företagsledningen är tydliga med att vi ska resa oss igen, vil vill kunna baka och leverera till alla våra kunder och konsumenter som älskar vårt bröd. Men att det är en tuff utmaning, det tror jag alla förstår, säger Anders E Johansson.

Han berättar att ledningen hade en träff med medarbetarna under måndagen, totalt handlar det 245 personer som plötsligt inte har någon arbetsplats att gå till.

– Det var mycket känslor och många som grät, men det var tårar blandat med jävlar anamma. Det finns en enorm kraft i den här bygden och mycket engagemang för Polarbröd, känslan är att vi tillsammans ska fixa det här.

När kan ett nytt bageri vara i drift?

– Det är för tidigt att säga men det handlar inte om månader utan om år. Just nu fokuserar vi på att maximera kapaciteten i vårt andra bageri i Bredbyn i Ångermanland. Vi har redan kommit igång och börjat baka produkter där som tidigare bara bakades här i Älvsbyn. Vi för även dialog och sonderar terrängen för att hitta samarbeten med andra aktörer i branschen, vi tittar brett i både Sverige och i Europa och har ganska bra koll på vilka som har den typen av produktionsmöjligheter som vi behöver.

Hur stort räknar ni med att produktionstappet blir?

– Älvsbyn har fram tills nu stått för 75 procent av den totala kapaciteten och det finns inte en chans i världen att kompensera det i en handvändning. Men med det sagt så har vi haft bra möten med produktionsledningen i Bredbyn och vet att vi kan höja den ganska rejält, men några siffror kan jag tyvärr inte ge dig.

Hur tror du att det går med leveranserna till era kunder?

– Vi kommer att prioritera kunderna i Sverige och Norge, för oss är detta hemmamarknader. Vi har tät kontakt med dagligvaruhandeln och har skickat brev till alla våra samarbetspartners på kedjorna för att berätta att vi gör allt vi kan för att kunna fortsätta att fylla brödhyllan.

Trots chocken, sorgen och all krishantering säger Ander E Johansson att de senaste dagarna även inneburit en stark bekräftelse på vad Polarbröd är och står för.

– Jag har aldrig varit med om så mycket empati och visad förståelse. Vi har fått blommor, sms och telefonsamtal och det är många kollegor i branschen som sträcker ut en hand och vill hjälpa oss. Vi har även fått enormt mycket stöd via våra sociala medier och jag har ju sett uppgifter om att folk bunkrar våra bröd och att de där riktiga Polarbrödsnördarna är beredda att betala hundratals kronor för att komma åt en påse. För mig är allt det här ett kvitto på att vi står för något fint, att vi är ett starkt och hållbart varumärke – och det värmer.

Nu är branden släckt. Så här ser det ut i Älvsbyn i dag, onsdag – se filmen.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet och Värdekedjan

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.