Så ska Cloettas nya satsning få fart på lösgodisförsäljningen

Cloetta storsatsar på varumärket Candyking och lanserar ett nytt butikskoncept tillsammans med en omfattande kommunikationskampanj.
– Vi vill lyfta hela kategorin, säger Mattias Jönsson som ansvarar för godisjättens svenska lösgodisförsäljning.

”Life is sweet”. Det är budskapet i Cloettas nya kampanj som går skarpt nu i den här veckan.

– Vi har jobbat med det här konceptet under hela det senaste året. Det känns lite nervigt men fantastiskt kul att vara igång, säger Mattias Jönsson, direktör för Cloetta pick & mix på den svenska marknaden.

I Sverige har Cloettas lösgodiskoncept fram tills nu hetat Karamellkungen. I och med den här satsningen är det i stället det internationella varumärket Candyking som gäller.

– Vi vill ta lösgodiskategorin in i framtiden. Det som finns ute i butik i dag är ganska generiskt. Vi vill förändra detta genom att erbjuda en helt annan upplevelse, säger Mattias Jönsson.

Det syns inte minst i den nya och moderna design som ska förtydliga varumärkets identitet och särskilja sig gentemot konkurrenterna – en design som redan blivit nominerad till Svenska Designpriset.

Man erbjuder även fler unika produkter och så kallade limited editions.

Att det nya konceptet nu rullas ut kommer att märkas på flera sätt. Mattias Jönsson talar om en ”360-aktivering” där Candyking kommer att synas i allt från tv-reklam till sociala medier. Man jobbar med både populära influencers och tävlingar och lanserar en ny hemsida där konsumenterna lättare ska kunna hitta information om godis, butiker, tävlingar och erbjudanden från olika samarbetspartners.

– Man kan säga att vi följer shoppern både före besöket, under besöket och efter besöket hela vägen hem till soffan. Det här blir ett sätt att utveckla hela kategorin och relationen med konsumenten.

Att covid-19 under våren skakade om hela lösgodismarknaden gör enligt Mattias Jönsson ”att satsningen behövs mer än någonsin”.

– Vi tror att det behövs en uppgraderad upplevelse både i och utanför butik för att få fart på kategorin igen. Det här är nyckeln.

Cloettas är den största leverantören av pick & mix i Europa. Lösviktsgodis har sin starkaste position i de nordiska länderna där Sverige står för 30 procent av den totala konsumtionen, medan övriga Norden står för mellan 5 och 15 procent.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling

Cloetta vill ha lugn i stormen: “Inget försäljnings- eller produktionsstopp”

Chokladtillverkaren Cloetta har valsat runt i den mediala hetluften under stora delar av tisdagen efter att nyhetsbyrån Siren rapporterat om att företaget stoppat försäljningen av hundratals ton chokladprodukter på grund av kontaminerad palmolja. Enligt kommunikationsdirektören Laura Lindholm stämmer inte de uppgifterna.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.