Carboncloud tar in nytt kapital: “Världen behöver en hållbar återstart”

Göteborgsbaserade uppstartsbolaget Carboncloud tar in tio miljoner kronor i internationellt riskkapital i sitt arbete med livsmedelsföretag och deras klimatavtryck. Nu ska verksamheten skalas upp.

Carboncloud är ett uppstartsbolag sprunget ur världsledande forskning kring livsmedel och klimat på Chalmers tekniska högskola. Företaget utvecklar innovativ mjukvara som hjälper bolag i livsmedelsindustrin att beräkna och kommunicera klimatavtrycken för sina produkter i stor skala.

Nu har man precis stängt en finansieringsrunda på tio miljoner kronor med det finska riskkapitalbolaget Maki.vc och tyska TS Ventures som huvudinvesterare.

– Världen behöver en hållbar återstart för att få igång ekonomin när coronapandemin börjar stabilisera sig. Nu är tiden mogen att på allvar fokusera på klimatet, så vi inte går raka vägen ur en katastrof och in i nästa, säger David Bryngelsson, vd och grundare av Carboncloud.

Bolaget har redan knutit till sig betalande kunder med hög profil som går i bräschen för klimatmärkning av livsmedel, så som havredrycksföretaget Oatly, som klimatmärker sina produkter på förpackningarna så väl som på webben. Andra kunder är bland andra Naturli Foods, Sproud och Nude.

Investeringen gör det möjligt att ta in nya kunder och skala upp verksamheten.

Målet?

Att sätta klimatmärkning på alla livsmedelsprodukter i hela världen.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Trend och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.