Drivmedelsjätte levererar dagligvaror med hjälp av Foodora

Nu ska OKQ8 börja leverera mat, dryck och snacks inom en timme – med hjälp av Foodora. Och det är fler aktörer på marknaden som öppnar för liknande lösningar.

E-handeln med dagligvaror har tagit rejäl fart under pandemin men det är många som vill vara med och dela på kakan.

Nu ger sig drivmedelsjätten OKQ8 in i kampen om matkronorna på nätet. I ett samarbete med Foodora ska de leverera dagligvaror till kunderna inom en timme efter att beställningen är lagd.

– Vi har en tradition av att underlätta för människor i rörelse, tillsammans med Foodora vill vi göra det enkelt att klicka hem mat, dryck och snacks som levereras till kunden – snabbt och effektivt, säger OKQ8:s kommunikationschef Karin Hellgren.

Testet sker initialt från två butiker i Stockholmsområdet, men kan mycket väl komma att växa.

Uppstickaren och Foodora-utmanaren Bolt Food, som lanserades i Stockholm i maj, följer konkurrentens nya satsning med intresse.

– Foodora är marknadsledaren i Sverige och vi följer alltid vad som händer på marknaden även om det inte påverkar vilken strategi vi tar för våra kunder. Men vi håller oss öppna för den typen av leveranser i framtiden, säger Filip Johansson som är ansvarig på Bolt Food i Stockholm.

Bolt Food är en liten uppstickare i Sverige än så länge, med Stockholm som enda marknad för sina leveranser av färdigmat från restaurang till slutkonsument. Men mobilitetsplattformen Bolt, som finns på över 35 marknader i 150 städer, levererar redan livsmedel till konsumenter i andra länder.

– På våra andra marknader finns etablerade samarbeten med convience stores och dagligvaruhandeln för att leverera livsmedel så det är inte främmande för oss. Men restaurangdelen är det primära och att e-handeln av livsmedel ökar kraftigt just nu har inte ändrat den strategin, säger Filip Johansson.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Måltider och Restaurang

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.