Obligatorisk klimatmärkning kan bli verklighet – i Tyskland

Oatly vill att det ska vara obligatoriskt att märka alla livsmedelsprodukters klimatavtryck på förpackningarna för att göra det enklare för konsumenterna att göra klimatsmarta val i butiken. Nu har frågan lyfts i det tyska parlamentet.

Sedan 2019 klimatmärker Oatly alla sina produkter i Europa. Alla minns nog företagets kaxiga uppmaning ”Hey food industry, show us your numbers!” i samband med att satsningen lanserades. Nu vill företaget att det ska bli obligatoriskt att uppge alla livsmedelsprodukters klimatavtryck på förpackningarna.

I höstas startades en namninsamling i Tyskland som på bara 28 dagar samlade in de mer än 50 000 underskrifter som krävs för att en fråga ska lyftas i det tyska parlamentet, Bundestag. Måndag 14 september presenterades lagförslaget för en parlamentarisk kommitté.

– Vi tror att det krävs en klimatavtrycksdeklaration på livsmedelsförpackningar för att hjälpa konsumenterna att fatta ett välgrundat beslut och välja livsmedel med lägre klimatpåverkan. Tyskland har nu chansen att ta ledningen och vara ett viktigt exempel för mer hållbara förändringar över hela världen, säger Tobias Goj, chef för Oatly i Dach-regionen (alltså Tyskland, Österrike och Schweiz).

För att öka trycket på politikerna har Oatly startat Climate Alliance, där livsmedelsföretag gått tillsammans för att lyfta frågan om obligatoriska klimatdeklarationer på förpackningarna. Flera stora företag har gått med, bland annat tyska Nestlé, Develey och Upfield, som tidigare i somras förband sig att klimatmärka 100 miljoner livsmedelsförpackningar under 2021.

– Om vi ​​ska kunna göra de drastiska förändringar som behövs för vår planets framtid behöver alla livsmedelsföretag arbeta mot samma mål. Vi måste göra klimatdeklarationerna tydliga och konsekventa så att konsumenterna kan fatta det mest informerade beslutet om sina livsmedelsval, säger Tobias Goj.

I en nyligen genomförd undersökning sade nio av tio tyskar att de vet för lite om livsmedelsprodukters klimatpåverkan, och 60 procent tror på potentialen hos klimatavtrycksdeklarationer på livsmedel för att främja klimatvänligt beteende.

 

 

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Trend och Värdekedjan

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.