Hammars Bryggeri expanderar utomlands – tack vare Lidl

Hammars Bryggeri i Närke är ett av de företag som drabbades hårt när coronapandemin slog till. Nu ska de expandera utomlands tack vare ett fördjupat samarbete med Lidl.

I början av coronapandemin gick ett flertal matproducenter och bönder ut med ett nödrop till dagligvaruhandeln för att få hjälp när deras försäljning till restauranger och kaféer plötsligt störtdök.

Lidl var snabba med att svara och sedan se till att snabba på ansökningsprocessen. I dag finns över femtio artiklar från 34 små, lokala matproducenter i livsmedelskedjans sortiment. Och drygt en miljon produkter från dessa leverantörer har hittills sålts i de 198 svenska butikerna.

– Vi fördjupar nu samarbetet med några av leverantörerna, i första hand genom att förlänga avtalstiden. Men målsättningen är att ta in produkterna i vårt ordinarie sortiment, säger Johan Augustsson, Sverigechef på Lidl.

Robert Henrysson, ägare av Hammars Bryggeri i Närke, är ett av dessa företag. Och han kan intyga att det hela gick väldigt snabbt i våras:

– Det måste ha varit världshistoriens snabbaste upphandling. Samma dag som jag skickade in underlag fick vi besked om att affären skulle bli av, säger han.

Innan pandemin hade Hammars Bryggeri börjat se över möjligheterna att expandera från det absoluta närområdet till större delar av landet, planer som helt fick läggas på hyllan i mars. Men nu står man inför nästa steg: att expandera till ytterligare Lidl-butiker – denna gång utanför Sverige.

– Det har minst sagt varit en högintensiv vår och sommar. Från funderingar kring vår överlevnad, till jobb dygnet runt för att hinna producera tillräckliga mängder. Vi expanderar nu i snabbare takt än vi kunde föreställa oss inom pandemin och vår internationella expansion känns otroligt spännande, säger Robert Henrysson.

Här är toppsäljarna från Lidls nya leverantörer:
  • Kalmar Original Ljust tunnbröd från Kalmar Bageri
  • Pink Tonic och Tonic Original från Hammars Bryggeri
  • Herrgårdens Söta Bullar från Herrgårdstoppen
  • Anjola Ananasläsk från Mora bryggeri
  • Rybergs Högrevskorv från Rybergs

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling och Värdekedjan

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.