Arlas hållbarhetschef: ”Vi låter oss inte stoppas”

Ekologiska produkter riskerar att tappa försäljning i takt med stigande inflation och höjda matpriser samtidigt som Arla storsatsar på ekologiskt:
– Utvecklingen går åt fel håll men vi låter oss inte stoppas, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla.

Arla är världens största producent av ekologiska livsmedel. Det berättade Victoria Olsson när hon nyligen medverkade på ett event som Krav arrangerade.

– Vi kör just nu mycket marknadsföring av värdet av att handla ekologiskt. Särskilt nu, när priserna skjuter i höjden och risken är stor att osäkra konsumenter som inte vet riktigt vad Krav-märkt betyder tippar över och börjar köpa konventionella produkter i stället, säger hon.

Det faktum att försäljningen av ekologiska produkter i allmänhet och ekologiska mejeriprodukter i synnerhet har tappat mark under de senaste åren är inget som stoppar mejerijätten från att satsa.

Just nu investeras 300 miljoner kronor i mejeriet i Götene för att kunna fördubbla kapaciteten att hantera ekologisk mjölk. Från och med 2023 ska man kunna hantera två dagars mjölkproduktion i stället för bara en.

– Nu behöver vi utveckla sortimentet och skapa en ökad efterfrågan genom att berätta vad Krav-märkningen betyder och vilka fördelar det har och ger. Som konsument måste man förstå alla fina mervärden för att vilja vara beredd att betala någon krona extra och på så vis vara med och bidra till en hållbar framtid, säger Victoria Olsson och fortsätter:

– För att lyckas behövs ett ökat samarbete genom hela kedjan – inte minst med dagligvaruhandeln.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Trend

Här är första ölet som bryggs på åkerböna

Nu lanseras det första ölet i Sverige som är bryggt på åkerböna: en New England IPA med namnet ”Bean Me Up”. Bakom satsningen står hantverksbryggeriet Poppels Bryggeri i Jonsered i samarbete med Viking Malt.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.