Pizzaupproret kräver svensk ost på pizzan

En halv miljon pizzor äts i Sverige varje dag. Och den mesta osten på dessa är importerad. ”Om fler bad om svensk ost på pizzan skulle det hända grejer”, enligt Landsbygdsnätverket som driver kampanjen #SvenskOstPåPizzan.

I kampanjen Svensk ost på pizzan lyfts fördelar för miljö, företagande, livsmedelsförsörjning och djurvälfärd fram.
– Genom att äta mer svenskt bidrar vi till ett öppet landskap med fina betesmarker och vi blir mindre beroende av importerad mat. Samtidigt stärker vi företag och jobb i landsbygder och kan njuta av säker mat från friska djur, menar Landsbygdsnätverket, som står bakom kampanjen.

”Osten är jätteviktig för svenska mjölkbönder och en av nycklarna för att säkra en bättre lönsamhet i det svenska lantbruket. Det i sig är en nödvändighet om vi i Sverige ska kunna förbättra vår försörjningsförmåga för livsmedel. Och mervärdena som vi får på köpet är många: djurvälfärd, jobb, pollinerande insekter, trygg och säker mat och levande landsbygder.”

Det är fritt fram för företag och privatpersoner att ansluta sig till kampanjen, vars stora final äger rum på Internationella pizzadagen: Nyårsdagen 1 januari 2023.
Läs mer om du gör HÄR!

Dela

Fler nyheter i Måltider och Restaurang och Trend och Värdekedjan

Här är första ölet som bryggs på åkerböna

Nu lanseras det första ölet i Sverige som är bryggt på åkerböna: en New England IPA med namnet ”Bean Me Up”. Bakom satsningen står hantverksbryggeriet Poppels Bryggeri i Jonsered i samarbete med Viking Malt.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.