16 mars 2020
Konditorn Conrad Tyrsén driver BAK i Stockholm tillsammans med kollegan Ted Johansson. Det är ett ekologiskt bageri och kafé i Hökarängen, som är en stor leverantör av bröd och bakverk till andra kaféer, till hotell och museirestauranger.
Eller brukar vara, för efter de senaste veckornas effekter av coronaviruset är hela restaurangbranschen i gungning.
– Alla företag drabbas. Från i torsdags och nu över helgen tappade vi 50 procent av vår normala försäljning och då tror jag ändå inte att vi har sett det värsta än, säger Conrad Tyrsén.
Han är inte bara bekymrad över omsättningsraset utan även för att förlora värdefull kompetens:
– Våra medarbetare kan inte jobba hemifrån, det funkar liksom inte att baka bullar hemma. Det är lång lärotid på varje anställd så det är klart att vi är rädda att förlora dem om vi inte kan erbjuda full sysselsättning just nu.
Så vad göra?
Jo, försöka hitta nya vägar.
Från och med den här veckan erbjuder BAK därför hemleveranser av både råvaror, fika och färdiglagade måltider till privatpersoner och företag – i samarbete med leverantörer och andra småföretagare. Allt under hashtaggen #kvarikvarteret.
– Vi jobbar i nära samarbete med bönder, kafferosterier, musterier, mejerier och andra småskaliga livsmedelsproducenter. Och har företagsbilar som ändå är ute och kör, säger Conrad Tyrsén och förklarar att det hela ska fungera lite som en Rekoring.
Det finns både färdiga frukostpaket, fikapaket, guldkantspaket och ”jobba-från-soffan-paket”. Men kunderna kan även beställa enskilda produkter efter egna önskemål.
– Vi kan packa påsar med allt från bröd, bullar och choklad till ägg, smör och kaffebönor, men även färdiglagade luncher som en kock gör på beställning. Och leverera direkt utanför dörren.
Beställningarna görs via Instagram och betalningarna går via swish. Vad som finns att beställa framgår av dagliga uppdateringar.
Ett annat sätt att locka fler människor att gå ut och fika är den satsning som BAK just nu gör i samarbete med arkitektstudenter från KTH. På torget utanför kaféet byggs inspirerande miljöer upp för olika typer av ”fikasituationer”.
– Vi vill få så många som möjligt att fortsätta våga fika, och utomhus är risken för smittspridning väldigt låg, säger Conrad Tyrsén.
Dela
Fler nyheter i Trend
Forskning Mötesplatser Trend Värdekedjan
Forskning gör fullkorn mer attraktivt: ”Tilltalar konsumenterna”
Fermentering av fibrer kan vara ett sätt att öka konsumtionen av fullkorn. Exakt hur kommer Marcus Johansson, forskare vid Högskolan i Kristianstad, att förklara när han medverkar i ett webbinarium i regi av Fullkornsfrämjandet.
3 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.
											
				





