Nytt verktyg ökar synligheten för lokala livsmedelsproducenter

Närvaror är en ny tjänst som hjälper små och medelstora företag att synliggöra sina återförsäljare, både i fysiska butiker och i digitala kanaler.
– För oss är det ett hjälpmedel för att sälja mer – och en god service till våra kunder, säger Erik Sahlin, vd på Sahlins Brygghus.

TracTechnology arbetar för att för sprida information om lokal livsmedelsproduktion och öka synligheten i livsmedelskedjan. Företaget har tidigare utvecklat tjänsten Närvaror, som gör det möjligt att visualisera full geografisk spårbarhet bakåt i kedjan. Nu har den kompletterats med en dynamisk karttjänst för lokala livsmedelsprodukter och drycker.
– Som företagare får du en helt annan räckvidd på din hemsida. Kartan är klickbar och gör det enkelt för konsumenterna att hitta alla återförsäljare för en viss producent i hela landet. Det finns även en ”köp-direkt-funktion”, säger Niclas Lindgren, vd och delägare i TracTechnology.
Uppdatering av återförsäljare görs löpande, i samarbete med grossister.

Niclas Lindgren ser även stora möjligheter att sprida tjänsten på kommunal och regional nivå genom att samla all information på en nationell plattform.
– Kommuner och länsstyrelser har ju i uppgift att skapa resiliens för små livsproducenter för att uppnå en högre självförsörjningsgrad. Vårt verktyg är enklare och mer långsiktigt hållbart än att varje region eller kommun skapar sina egna digitala lösningar, säger han.
Sahlins Brygghus i Borlänge är ett av de företag som redan använder tjänsten.


Erik Sahlin, vd Sahlins Brygghus.

– Det är ett smidigt system för oss som säljer produkter till återförsäljare över hela landet. Tidigare fick jag lägga massor av tid på att svara på mejl från konsumenter och leta efter kundlistor i bokföringsprogrammet, säger Erik Sahlin, vd för det familjeägda företaget som är mest känt för sin tonic, läsk och julmust.
Det är även en fördel att kunna visa återförsäljarkartan – som alltså ligger integrerad på hemsidan – när han är ute på mässor och möter nya kunder och konsumenter.
– Jag ser det som ett bra hjälpmedel för oss att kunna sälja mer samtidigt som det är en god service.
Hur har ni det annars just nu?
– Det är mycket att göra, precis som det ska vara. Vi är bara två personer och är mitt uppe i att brygga mer julmust. Men vi har sådan tur att vi får hjälp av praktikanter från bryggeriskolan i Ludvika hela nästa vecka!

Dela

Fler nyheter i Dryck och Förädling och Värdekedjan

Julen är godast veckan innan julafton

Julen är årets viktigaste försäljningsperiod för såväl dagligvaruhandeln som för många livsmedelsproducenter.
– Storhelgerna innebär att EMV tappar kraft, då många i stället unnar sig leverentörsvarumärken, säger Anna Ekström, vd på NielsenIQ,

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.