Tetra Pak lanserar solrosprotein: ”Flexibel ingrediens”

Solrosprotein ska öppna upp för nya produkter och innovation inom växtbaserade och funktionella livsmedels- och dryckeskategorier. Det hoppas i alla fall Tetra Pak.

Nu lanserar Tetra Pak sin satsning på solrosprotein – en växtbaserad ingrediens som är framtagen för att hjälpa livsmedels- och dryckesproducenter att möta den ökande konsumentefterfrågan på växtbaserade produkter, enligt ett pressmeddelande.
Solrosprotein har en neutral och lätt nötiga smakprofil, en len konsistens och ljus färg som gör ingrediensen lättanvänd och enkel att anpassa för att möta specifika krav – oavsett om målet är att höja proteininnehållet, förbättra textur eller skapa mer balanserad näring.
– Solrosprotein är en förnybar och flexibel ingrediens som öppnar dörren för nya produktmöjligheter utan att kräva stora förändringar i befintliga produktionslinjer eller produktformuleringar, säger Ida Svensson, Director Portfolio & Capabilities Food Solutions, och förklarar att Tetra Paks mål är att säkerställa trygg och näringsrik mat globalt, samtidigt som producenter ges möjlighet att bredda sina portföljer med befintlig infrastruktur, attrahera hälsomedvetna konsumenter och ligga steget före marknadstrenderna.
Solrosproteinet från Tetra Pak har uppemot 50 procent proteinhalt och innehåller både kostfiber, vitaminer och antioxidanter.

Dela

Fler nyheter i Dryck och Förädling och Värdekedjan

Julen är godast veckan innan julafton

Julen är årets viktigaste försäljningsperiod för såväl dagligvaruhandeln som för många livsmedelsproducenter.
– Storhelgerna innebär att EMV tappar kraft, då många i stället unnar sig leverentörsvarumärken, säger Anna Ekström, vd på NielsenIQ,

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.