Ny plastskatt föreslås – tillverkarna ska betala

Fem kronor mer för dryck som serveras i plastmugg och sju kronor mer för mat i plastförpackning. Det kan bli resultatet av en ny skatt på engångsförpackningar som innehåller plast. Skatten ska betalas av tillverkarna eller av den som importerar förpackningarna.

Mat och dryck för avhämtning kan komma att bli betydligt dyrare för både producenter och konsumenter. En färsk utredning, som gjorts på uppdrag av regeringen med syfte att minska användningen av engångsartiklar, föreslår nämligen en ny skatt på vissa engångsförpackningar som innehåller plast.

Förslaget innebär att skatt betalas med upp till fem kronor per mugg och med sju kronor per livsmedelsbehållare. Skatten föreslås vara införd från första november 2021 och ska betalas av tillverkarna eller av den som importerar förpackningarna.

Utredningen räknar med att de flesta företag, såsom kaféer och restauranger som säljer mat och dryck för avhämtning kan ställa om till att erbjuda flergångsalternativ som diskas och lämnas tillbaka.

Dagligvarubutiker och livsmedelsföretag som säljer färdigförpackad mat för avhämtning påverkas också. Däremot anser utredningen att vissa undantag behöver göras, till exempel för enportionsbehållare för yoghurt.

Merkostnaderna som skatten medför väntas leda till högre priser. För en genomsnittlig konsument kan den öka med mellan 300 och 900 kronor per år.

Om plastinnehållet är lågt ska skatten minskas proportionellt. Den föreslagna skatten omfattar inte till flaskor för dryck eller engångsförpackningar för godis, glass och snacks.

 

Från 2021 införs ett förbud i EU mot vissa engångsartiklar i plast. Det svenska skatteförslaget syftar till att minska användandet av engångsartiklar som har en negativ miljöpåverkan, men som inte omfattas av EU:s förbud.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Måltider

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.