Ny tävling ska öka innovationstakten bland livsmedelsföretagen

Nu lanseras en helt ny tävling för hållbara och innovativa livsmedelsprodukter baserade på svenska råvaror.
– Vi vill uppmuntra livsmedelsentreprenörer att tänka i nya banor, säger kocken Stefan Eriksson som är kulinarisk profil för ”Ät!Stockholm”.

Syftet med den nya tävlingen ”Ät!Stockholm” är att ge nya, innovativa livsmedelsprodukter en språngbräda ut på marknaden med fokus på svenska råvaror, innovationskraft och hållbar produktion.

Stefan Eriksson är Stefan är bland annat råvaruansvarig för Årets Kock och vann själv tävlingen 2005.

– Matinnovationstävlingar är viktiga för att öka intresset kring mat och driva utvecklingen framåt. Det gör gastronomin mycket mer levande och spännande, säger Stefan Eriksson, kulinarisk profil, kock och råvaruexpert för Ät!Stockholm.

Tävlingen, som avgörs 19 november på Södertälje Science Park, arrangeras av Södertälje kommun och Region Stockholm i samarbete med Projekt Matlust och Länsstyrelsen i Stockholm.

Den vänder sig till små- och medelstora livsmedelsföretagare i Stockholms län som är förädlare, råvaruproducenter eller matlagare.

– Det är viktigt för framtiden att livsmedelsnäringen i Stockholms län utvecklas. Genom att uppmärksamma nya, hållbara produkter med stor innovationskraft bidrar den här tävlingen till den utvecklingen, säger tävlingsledaren Eva Helén.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet och Mötesplatser

Blekinge Skorpan är Årets Livsmedelsexportör: “Haft flyt i maskineriet”

Genom en ambitiös exportsatsning har Blekinge Skorpan nått en imponerande ökning av exporten på hela 115 procent sedan 2022. Nu belönas företaget med priset Årets Livsmedelsexportör 2024.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.