Nytt färdigmatskoncept flyttar in hos Shell

I dag öppnar Ploq, en helt ny matkedja längs de svenska vägarna. Ambitionen är att erbjuda god och fräsch mat i lugn miljö.
– Stressmåltidernas dagar är räknande, säger marknadschefen Faisal Ouahid.

Bra mat av fräscha bra råvaror serverade i en lugn och stressfri miljö. Det är tanken bakom nya matkedjan Ploq.

– Matställena längs vägarna utvecklades för svenskarnas behov under 80- och 90-talet. Det är stökiga miljöer som fokuserar på att gästerna ska besöka platsen en så kort tid som möjligt, eller helst äta i bilen, säger marknadschefen Faisal Ouahid.

– I dag upplever vi en helt annan stressnivå än tidigare generationer och vi har därför skapat en plats som fokuserar på paus och återhämtning med bra mat i en lugn miljö – raka motsatsen till vad de flesta andra erbjuder.

Ploqs ägare är energibolaget St1, som även har Shellstationerna i Sverige. Utvecklingsarbete har varit igång sedan 2018, då bolaget valde att ta över och driva butiksverksamheten som egen kedja.

Kedjan Välkommen in togs fram som en korttidslösning i väntan på att Ploq skulle ta form, och det är i dessa lokaler – granne med Shellstationerna – som Ploq ska ligga.

St1 har låtit intervju cirka tusen svenska bilister om deras preferensers läng väg. En lugn och trevlig miljö är näst viktigast, efter matens smak och kvalitet.

– Att vi har allt mer ont om tid och stressar mer gör vårt behov av att varva ner mer påtagligt. Att använda måltiderna till att fokusera på vad vi stoppar i munnen och var vi befinner oss är en perfekt paus, säger Faisal Ouahid.

Ploq öppnar först i Täby, Botkyrka och Bromma utanför Stockholm, och snart även i Varberg.

Dela

Fler nyheter i Måltider och Restaurang och Trend

Södertälje sätter matens klimatavtryck under lupp

Södertälje kommun har tillsammans med Consupedia analyserat hur kommuns livsmedelsinköp påverkar omvärlden utifrån 14 hållbarhetsparametrar. Nu efterlyser kostchefen Sara Seing en bredare syn på hållbarhetsbegreppet.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.