Bara schyssta snacks för Estrella

Estrellas chips ska smaka gott utan att det sker på planetens bekostnad. Nu drar företaget igång en kampanj för att kommunicera sitt klimatsmarta arbete, där koldioxidneutral snacksproduktion och ansvar för hela produktionskedjan är några av hörnstenarna.

Estrellas klimatinitiativ ”Bara schyssta snacks” ska öka medvetenheten kring hur snacksens resa ser ut och vad företaget gör för att göra den mer hållbar – hela vägen från åkern till färdig produkt i hyllan.

– Vi har arbetat med hållbarhetsfrågor i många år och det viktigaste är att vi gör bra saker. Men vi vill också bli bättre på att kommunicera vad vi faktiskt åstadkommit och vad vi arbetar med just nu. Genom att lyfta vårt hållbarhetsarbete kan vi förhoppningsvis inspirera andra företag i branschen och samtidigt göra konsumenten mer medveten om hur klimatavtrycket för snacks ser ut, säger Josefin Hugosson, ansvarig för CSR-kommunikationen.

 

Hon berättar att man nyligen gjort en omfattande studie kring konsumenternas syn på en eventuell klimatmärkning.

– Det visade sig att hela 93 procent var positiva eller neutrala till att vi som snacksföretag börjar kommunicera kring vårt klimatavtryck. Det förvånade oss, för i tidigare studier har resultatet mer visat att det viktigaste är att snacks smakar gott.

Att Estrella exempelvis har nått sitt mål med en koldioxidneutral produktion i Göteborg är något som de flesta snackskonsumenter inte vet om – ännu.

Under det senaste året har företaget även kartlagt produktionskedjans klimatavtryck för flera produkter och minskat mängden plast i påsarna. Och till år 2022 ska alla påsar kunna återanvändas eller återvinnas till nya plastförpackningar.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet

Blekinge Skorpan är Årets Livsmedelsexportör: “Haft flyt i maskineriet”

Genom en ambitiös exportsatsning har Blekinge Skorpan nått en imponerande ökning av exporten på hela 115 procent sedan 2022. Nu belönas företaget med priset Årets Livsmedelsexportör 2024.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.