Antioxidanter och utveckling av cancer: ”En dosfråga”

Vanlig mat äger, och lagom är alltid bäst. Det slår Livsmedelsverkets risk- och nyttovärderare Hanna Eneroth fast i en intervju i radions Studio Ett, apropå att antioxidanters roll för utveckling av cancer återigen är på tapeten.

Antioxidanter, som ofta marknadsförs med att hjälpa kroppen att motverka cancer, kan tvärtom både förvärra och påskynda cancersjukdom. Detta enligt flera av varandra oberoende forskningsstudier som fått förnyad aktualitet på grund av ett reportage i Studio Ett nu i veckan.

Det handlar om en intervju med Martin Bergö, professor i molekylär medicin vid Karolinska institutet, som intervjuas så här i förkylningstider då många människor vill boosta immunförsvaret med antioxidanter, både i form av exempelvis ingefära och gurkmeja och i form av olika kosttillskott.

– Det är en dosfråga, säger Martin Bergö, professor i molekylär medicin vid Karolinska institutet, när han berättar om riskerna med att tumörer faktiskt växer till när de för mycket antioxidanter.

När Hanna Eneroth, risk- och nyttovärderare på Livsmedelsverket, får kommentera det hela framhåller hon vikten av att äta vanlig mat – och att människor inte ska vara rädda för att äta mycket frukt och grönt.

– Det är när man äter antioxidanter i koncentrerad form i pulver eller tabletter som det kan bli för mycket. När man tuggar i sig grönsaker och frukt får man i sig både vitaminer och antioxidanter på lagom nivå, plus en massa nyttiga fibrer, säger hon till Studio Ett.

AGNETA RENMARK

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Livsmedelspriset 2026: Här är finalisterna

Finalisterna för Livsmedelspriset är klara – och juryarbetet att utse dessa tre var tuffare än någonsin. ”Vi har ett brett finalistfält där var och en av dem vore en värdig vinnare”, säger Cecilia Öster, verksamhetsledare på Livsmedel i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så håller du dig uppdaterad, utvecklas genom inspirerande event och får ta del av ett starkt branschnätverk med träffar och after works.