Arlas initiativ räddar tre ton mat per dag: ”En stor vinst”

Tack vare satsningen på en digital outlet har Arla tillsammans med kunder och konsumenter hittills räddat närmare 1 800 ton mat från att slängas.
– Som Sveriges största livsmedelsföretag har vi ett ansvar att tänka hållbart, säger hållbarhetschefen Victoria Olsson.

För att minska matsvinnet öppnade Arla för snart två år sedan en digital outlet – Arla Deals – där mejeriprodukter med kortare datum säljs för ett rabatterat pris till butiker och restauranger. Sedan början av 2021 har närmare 1 800 ton mat räddats genom initiativet, vilket motsvarar nästan tre ton mat per dag.

– Som Sveriges största livsmedelsföretag har vi ett ansvar att tänka hållbart. Vi ser hela tiden över hur vi kan minska vår klimatpåverkan, från ko till konsument. Med Arla Deals kan vi tillsammans med våra kunder inom storkök och dagligvaruhandel minska matsvinnet och bidra till att maten som produceras äts upp. Det är en stor vinst, säger Victoria Olsson.

Hon menar att detta med att kassera fullt ätbar mat är som ”att kasta pengar och naturresurser i papperskorgen”.

– På ett år handlar det om många bortkastade kronor, pengar som jag tror att vi alla gärna håller extra hårt i när läget ser ut som det gör. Vi behöver därför hjälpas åt att påminna varandra om vikten av att planera våra måltider, spara våra rester och inte slänga mat som är bra.

Varje år slängs cirka 35 kilo ätbar mat per person och år i Sverige, enligt Naturvårdsverkets senaste statistik. Det handlar om 17 kilo mat som slängs i soporna och 18 kilo mat som hälls ut i vasken. För en familj på fyra personer motsvarar matsvinnet flera tusen kronor om året.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Hållbarhet och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.