Bara svenska ärtor i burgaren – Bärta expanderar

Karlshamnsbaserade Bärta växlar upp, nyanställer och expanderar med sina ärtbaserade produkter i frysdiskarna i butik. Till skillnad från de flesta andra växtbaserade alternativ på marknaden är råvaran svenskodlad.

Efterfrågan på produkter av svenska baljväxter är stor hos konsumenterna men än så länge finns få sådana alternativ på marknaden och i butik. Orsakerna är många men klart är att det finns en stor potential i att öka både odlingen och användningen av svenska baljväxter.

– Vi har valt att använda ekologiska, gula svenska ärtor i våra produkter. De har väldigt låg klimatpåverkan, mer än 100 gånger lägre än för nötkött och 50 gånger lägre än för ost. Samtidigt bidrar just ärtodling till bättre jordkvalitet, säger Pia Qvarnström, grundare och chefskock på Bärta.

– I dag räcker det inte att bara producera en växtbaserad produkt, konsumenten blir alltmer påläst om klimat- och miljöproblematiken och nöjer sig inte där. Maten behöver förutom att smaka bra också bidra till bättre fungerande ekosystem och vara socialt hållbar.

På bara några år har Bärta, som tillverkas av Swedish Temptations AB i Karlshamn, gått från att vara något av ett hemmaexperiment till att finnas i frysdiskar runt om i Sverige. Under mars och april listar sig företaget centralt hos både Ica och Bergendahls och landar nu i allt fler butiker med produkter i tre varianter: Helbit naturell som kryddas med egna favoritsmaker, en umamiburgare samt bitar marinerade med chili och lime.

En naturlig följd av expansionen är att stärka upp kommunikationsarbetet. Flera personer har därför anställts under våren, däribland hållbarhetsinfluencern Therese Zätterqvist.

– Vi ser nyttan av att anställa någon som både har kunskaper inom hållbarhet och erfarenhet av att jobba hands on med kommunikation i sociala medier. Dessutom tror vi på att ha någon in-house som delar våra värderingar, säger Pia Qvarnström.

 

Fler nyheter i Förädling och Växtbaserat

Lokalproducerat står sig som starkaste trenden

Heta konsumenttrender – hjälper eller stjälper de svenska livsmedel? Om detta talade Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, på det trendseminarium som Livsmedel i fokus arrangerade i onsdags på Moderna museet i Stockholm – och som även sändes digitalt.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem